لینک های دسترسی

Breaking News

شهزادۀ سعودی در امریکا سفیر می شود


آرشیف: شهزاده خالد بن سلمان که پیلوت اف-۱۵ است، در ائتلاف هوایی در یمن و سوریه نیز سهم گرفته است
آرشیف: شهزاده خالد بن سلمان که پیلوت اف-۱۵ است، در ائتلاف هوایی در یمن و سوریه نیز سهم گرفته است

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، یکی از پسران خود را به حیث سفیر آن کشور در ایالات متحده، تعیین کرده است.

شهزاده خالد بن سلمان، که پیلوت قوای هوایی عربستان سعودی است، در حملات هوایی ائتلاف بر ضد گروه دولت اسلامی یا داعش هم فعالیت داشت.

تقرر خالد بن سلمان به حیث سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده، نشانۀ از تمایل ریاض برای تقویت روابط با حکومت دونالد ترمپ، رئیس جمهوری امریکا، است.

از لحاظ مصارف نظامی، عربستان سعودی سومین کشور جهان است که بیشترین بودجۀ دفاعی دارد. تقرر خالد بن سلمان، وی را در موقف قرار می دهد تا در قسمت توافق و معامله با شرکت های ایالات متحده از نفوذ بر خوردار باشد.

روابط ایالات متحده و عربستان سعودی در دورۀ باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، به سردی گراید، زیرا خاندان سلطنتی سنی در ریاض، مخالف شدید توافق هسته ای کشور های عمدۀ جهان، با ایران شیعه بود.

عربستان سعودی و ایران، رقبای منطقه ای استند و در جنگ های یمن و سوریه از گروه های متخاصم حمایت می کنند.

پس از روی کار آمدن آقای ترمپ، روابط میان ریاض و واشنگتن، بهبود یافته است. شاه سلمان، محمد بن سلمان، پر قدرت ترین پسرش را که وزیر دفاع عربستان سعودی نیز است، ماه گذشته به واشنگتن اعزام کرد تا با رئیس جمهور ترمپ، ملاقات کند.

بهبود روابط میان دو کشور موجب شد تا مقامات ریاض حملۀ راکتی ایالات متحده بر سوریه را که پاسخی به استعمال سلاح کیمیایی در آن کشور بود، به طور فوری حمایت کنند.

شهزاده خالد که در سال ۲۰۰۹ میلادی از پایگاه نیروی هوایی کولمبوس ایالت می سی سی پی ایالات متحده فارغ شد، پیلوت طیاره های اف-۱۵ بود و در سال ۲۰۱۴ میلادی در ائتلاف به رهبری ایالات متحده بر ضد داعش سهم گرفت. علاوه بر آن، وی در ائتلاف هوایی به رهبری عربستان سعودی در یمن بر ضد شورشیان حوثی که از حمایت ایران برخوردار اند، سهم گرفت.

خالد بن سلمان از اواخر سال ۲۰۱۶ به این سو، مشاور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن، نیز بوده است.

مقامات ایالات متحده می گویند که ادارۀ ترمپ در حال بررسی است تا حمایت نظامی خود را از ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در یمن، تقویت کند، زیرا ریاض، شورشیان حوثی راکه از حمایت ایران برخوردار اند، هدف قرار می دهد.

در حال حاضر، ایالات متحده برای عربستان سعودی در قسمت معلومات استخباراتی و لوژستیکی در یمن، کمک می کند.

شهزاده خالد جانشین شهزاده عبدالله آل سعود که از ۱۸ ماه به این سو، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن بود، می گردد. با وجودیکه شهزاده عبدالله عضو خاندان سلطنتی عربستان سعودی است، وی بخشی از حلقۀ داخلی آل سعود نیست.

شهزاده عبدالله چند روز قبل طی مقاله ای که در روزنامۀ وال استریت چاپ شد، خواهان ادامۀ حمایت ایالات متحده شد تا منازعه در سوریه، خاتمه یابد.

شهزاده عبدالله در این مقاله ادعا کرده بود که قوای هوایی عربستان سعودی بیش از ۳۴۰ بار مواضع گروه دولت اسلامی یا داعش را در سوریه هدف قرار داده است.

XS
SM
MD
LG