لینک های دسترسی

Breaking News

پیشرفت در مذاکرات کابل و اسلام‌آباد با وساطت بریتانیا


این نشست دیروز در لندن برگزار شد
این نشست دیروز در لندن برگزار شد

شورای امنیت ملی افغانستان پس از پایان نشست سه جانبۀ لندن اعلام کرد که در این نشست دیروز در لندن، روی بهبودی وضعیت سیاسی میان افغانستان و پاکستان بحث شد و یک سری پیشرفت‌ها صورت گرفته است، اما جزئیاتی در مورد پیشرفت‌ها ارایه نشده است.

بر بنیاد خبرنامه‌ای این شورا؛ این بحث‌ها به منظور بهبود وضعیت میان افغانستان و پاکستان ادامه خواهد داشت. نشست سه جانبۀ افغانستان، پاکستان و انگلستان، به میزبانی انگلستان دیروز در لندن برگزار شد.

حضرت عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان مقیم اسلام‌آباد که نیز در این نشست شرکت کرده بود، در صفحۀ فیسبوک اش نوشته است که این نشست به منظور بحث و توافق روی ایجاد میکانیزم واقعی همکاری میان افغانستان و پاکستان، مبارزه با دهشت‌افگنی، برداشتن گام‌ها برای بهبود روابط پرتنش کنونی و اعتماد دوجانبه، در فضای دوستانه انجام شد.

سفیر افغانستان مقیم پاکستان نوشته است "بحث‌ها استوار بر حقایق، سازنده، امیدوار کننده و نتیجه بخش بود. بدون شک در رابطه به مؤفقیت این نشست مهم، مردم دو کشور قضاوت خواهند کرد که چگونه با عملی‌شدن این میکانیزم، در راستای روابط همسایگی خوب، صلح و آسایش خویش، آرزوهای شان را بازتاب می‌دهند".

آقای زاخیلوال گفته است، افغانستان خوشبین است که عملی‌شدن میکانیزمی - که اشتراک‌کنندگان در این نشست موافقت کردند، - اعتماد آیندۀ را که روابط دولت با دولت و همکاری دوطرف به آن ضرورت دارد، تقویت خواهد کرد.

در این نشست، از جانب افغانستان محمدحنیف اتمر مشاور امنیت ملی، داکتر عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد؛ از جانب پاکستان سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان در امور سیاست خارجی و از جانب انگلستان مارک لیل گرینت مشارو امنیت ملی نخست وزیر آن کشور حضور داشتند.

پس از موجی حملات انتحاری در چندین شهر پاکستان که منجر به کشته‌شدن کم از کم ۱۳۰ نفر و زخمی‌شدن صدها تن دیگر شد، پاکستان با ادعای جلوگیری از ورود دهشت‌افگنان از افغانستان به آن کشور، از یک ماه به اینسو گذرگاه‌های تورخم و سپین بولدک را کاملاً مسدود کرده است.

خان جان الکوزی، معاون اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان، به صدای امریکا گفت که هنوز هم راه‌ها میان افغانستان و پاکستان مسدود است، اما به گفتۀ آقای الکوزی امیدواری‌هایی وجود دارد که تا ۴۸ ساعت دیگر راه ها میان دو کشور -تورخم و سپین بولدک - باز شود.

تنش‌های اخیر میان کابل و اسلام آباد تنها به انسداد تورخم و سپین بولدک محدود نماند، بلکه حملات راکتی نظامیان پاکستانی بر روستاهای مرزی ولایت کنر و نیز پرواز هیلیکوپترهای نظامی آن کشور در حریم فضایی افغانستان، به این تنش افزوده است.

XS
SM
MD
LG