لینک های دسترسی

Breaking News

قاتلین فرخنده محاکمه شوند - فعالان


نیرو های امنیتی به سهل انگاری در پیوند با این رویداد متهم شده اند
نیرو های امنیتی به سهل انگاری در پیوند با این رویداد متهم شده اند

صدها نفر در کابل با برپایی مظاهرات در محلی که فرخنده چهار روز پیش شکنجه و آتش زده شد، خواهان محاکمۀ قاتلین این دختر جوان شدند.

مظاهره کنندگان با سردادن شعار "ما خواهان محاکمۀ قاتلین فرخنده استیم" خواستار برکناری و مجازات آن عده منسوبین پولیس شدند که گفته می شود در پیوند با این رویداد سهل انگاری کرده اند.

مظاهره کنندگان در محلی که جسد بی جان فرخنده آتش زده شده بود، نهالی را به نام وی غرس کردند.

سهیلا یک تن از مظاهره کنندگان که خانم خانه است به صدای امریکا گفت که به خاطر دادخواهی به فرخنده و به عدالت کشاندن قاتلین وی از خانه بیرون شده است.

سهیلا می گوید که به خاطر دختر جوانش که مبادا به ناحق کشته نشود و دفاع از خون فرخنده در این مظاهرات شرکت کرده است. او این رویداد را وحشت خواند و گفت "فرق بین طالب و داعش و مردم چه شد".

ملیحه معلم پرورشگاه و یکی از شرکت کنندگان این مظاهرات گفت که خون فرخنده نباید خشک شود. او می گوید که برای اثبات بیگناهی فرخنده به جهانیان در این جمع پیوسته است. ملیحه نیز نیرو های امنیتی را به سهل انگاری متهم می کند.

مظاهرۀ امروزی از سوی حزب همبستگی ملی راه اندازی شده بود اما صد ها باشندۀ کابل که بیشتر شان زنان بودند، نیز در آن شرکت کرده بودند. هماهنگ کنندگان این مظاهرات با خوانش اعلامیه یی خواهان محاکمۀ عاملین این رویداد شدند.

ولسی جرگه نیز این عمل را به شدت تقبیح کرد و از مسوولین نهاد های امنیتی که امروز به دلیل افزایش بی امنی ها به این جرگه احضار شده بودند، خواستار شناسایی، بازداشت و پیگرد عاملین این رویداد شد.

نورالحق علومی وزیر داخله در نشست امروزی ولسی جرگه در ارتباط به کشته شدن فرخنده گفت که این رویداد تصادفی نبوده و نهاد های امنیتی این موضوع را به صورت جدی پیگیری می نماید.

وزیر داخلۀ افغانستان گفت که اتهامات وارد شده بر فرخنده بی مورد بود. او همچنان تایید کرد که نیرو های امنیتی برای جلوگیری از این رویداد ناکام بوده است. به گفتۀ آقای علومی تا کنون ۱۳ تن از عاملین این رویداد و ۱۳ منسوب حوزه دوم امنیتی به شمور آمر حوزه بازداشت شده و تحقیقات از آنان جریان دارد.

فرخنده عصر چارشنبه ۲۸ حوت سال گذشته از سوی مردان خشمگین به اتهام سوختاندن سوره های قرآن شریف نخست مورد لت و کوب و شکنجه قرار گرفت و سپس جسد بی جان او در حضور صد ها تن به شمول نیروهای پولیس آتش زده شد.

مراسم تدفین فرخنده روز گذشته در کابل با حضور هزار ها تن از باشنده های این شهر توسط یک تعداد از زنان فعال و اعضای جامعۀ مدنی صورت گرفت.

اعضای جامعه مدنی، زنان و رسانه ها فردا نیز با تجمع در مقابل ساختمان ستره محکمه خواهان داد خواهی خواهند شد و از نهاد های عدلی و قضایی خواهان محاکمه قاتلین فرخنده می گردند.

XS
SM
MD
LG