لینک های دسترسی

Breaking News

چهارمین روز احتجاجات در افغانستان


چهارمین روز احتجاجات در افغانستان
چهارمین روز احتجاجات در افغانستان

مأمورین افغان می گویند احتجاجات برای چهارمین روز در اعتراض علیه سوزانیدن قرآن کریم توسط یک کشیش امریکایی در افغانستان ادامه داشت.

مقامات حکومتی می گویند صد ها معترض با پرتاب سنگ، با پولیس در مهترلام مرکز ولایت لغمان در شرق افغانستان درگیرشدند. ازتلفات گزارشی داده نشده است.

مأمورین میگویند از آغاز احتجاجات بروز جمعه تا کنون حد اقل ١٩ تن در افغانستان کشته و ١٠٠ نفر دیگر زخمی شدند.

وحید عمر سخنگوی رئیس جمهور افغانستان روز دوشنبه در کنفرانس خبری هفته وار خود در مورد تظاهرات اعتراضی اخیر افغانستان به رسانه های خبری معلومات داده گفت، برای دریافت حقایق در قبال حوادث خشونت بار اخیر به خصوص در مزارشریف و قندهار، دو هیأت جداگانه توظیف شده اند.

در عین حال جنرال جوزف بلاتز، سخنگوی آیساف هم روز دوشنبه در کنفرانسی خبری جداگانه در کابل گفت، هیچگونه مشکلات فراه راه روند انتقال مسئولیت امنیتی وجود ندارد.

در عین حال ناتو اظهارات مارک سیدویل نماینده ملکی آن پیمان را در افغانستان به نشرسپرده است. آقای سیدویل برپایی مظاهرات مردم افغانستان را حق آنها دانسته و گفته است نقش آیساف در افغانستان حفظ امنیت برپایی احتجاجات نیست و نبوده، و گفته است به دلیل نقش ناتو در تأمین امنیت و برخورد با شورشیان، امنیت مظاهرات وظیفۀ آیساف در افغانستان نیست.

نمایندۀ ملکی ناتو تصریح کرد که این حوادث بر روند انتقال مسؤولیت های امنیتی تاثیری نخواهد گذاشت.

مارک سیدویل گفت:

"فکر میکنم پولیس در مزارشریف با سوال سختی برای پاسخ دادن مواجه است. پولیس افغانستان در سایر مظاهرات موفقانه عمل کرده است. تقریبا همه آنها به استثنای چند مورد صلح آمیز بوده و همواره این مسؤولیت حکومت افغانستان بوده است. بنابراین این حوادث برانتقال مسؤولیت های امنیتی از قوای خارجی به افغان ها تأثیری نخواهد گذاشت."

سوزانیدن قرآن کریم درابتدأ در مطبوعات افغانستان به طور اندکی پوشش خبری داشت. اما بعد از آنکه حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان آن عمل را طی بیانیه یی محکوم نمود، رهبران مذهبی خواستار به عدالت کشانیدن عاملین قضیه شدند و هزاران نفر در سراسر افغانستان در اعتراض به سوزانیدن قرآن کریم به جاده ها سرازیر شدند.

درسایرانکشافات ناتو می گوید قضیه شلیک بر دو عسکر ائتلاف در ولایت فاریاب توسط یک افغان ملبس به یونیفرم پولیس سرحدی را تحقیق می کند. فرد مظنون از صحنۀ حادثه فرار نموده است.

درسایر حوادث ناتو گفت یک عسکر آن قوا در حملۀ روز یکشنبه در شرق افغانستان کشته شد.

XS
SM
MD
LG