لینک های دسترسی

Breaking News

تا دو روز آینده اعلان نتایج انتخابات شوراهای ولایتی


پس از گذشت حدود هفت ماه از برگزاری انتخابات شوراهای ولایتی مسوولین کمیسیون مستقل انتخابات میگویند احتمال دارد تا دو روز دیگر نتیجه انتخابات شوراهای ولایتی اعلان شود.

انتخابات شوراهای ولایتی همزمان با دور اول انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ ۱۶ ماه حمل برگزار شد.

عبدالرحمان هوتکی، معاون کمیسیون مستقل انتخابات امروز به صدای امریکا گفت احتمال دارد نتیجه به روز شنبه جمعه یا شنبه اعلان شود.

او گفت " در مجموع کار تخنیگی در بخش کمیسیون انتخابات ختم شده صرف در یک دو مورد یک وضاحت ضرورت است که ما امروز ان شا الله با کمیسیون شکایات انتخاباتی شریک خواهیم ساخت، در صورتیکه این پروسه امروز تکمیل شود در دو روز آینده ما این نتایج را اعلان خواهیم کرد"

نامزدان شوراهای ولایتی از اعلان این خبر استقبال میکنند، اما نامزدان معترض شوراهای ولایتی میگویند انتظار دارند که عدالت در نظر گرفته شده باشد و حق نامزدان شوراهای ولایتی در نتیجه تقلباتی که به گفته آنان در پروسه وجود داشته ضایع نگردد.

داکتر حمیده وردک نامزد شورای ولایتی کابل در این مورد گفت " خواست ما منحیث کسی که در این پروسه شرک کرده بودم این بود و این است که عدالت تعقیب شود و عدالت هر چه که باشد نتیجه این پروسه اعلان شود"

خانم وردک میگوید او میداند که در لست نهایی شماری از نامزدا به اساس معاملات سیاسی و معامله راه یافته اند که برای وی قابل قبول نیست.

خانم وردک میگوید دستهء از نامزدان مزار شریف، لوگر، کابل و دیگر ولایات خواستار بررسی پروسه بودند و می خواهند کسانی که با تلقب به پروسه راه یافته اند مورد پی گرد قرارگیرند " همان افرادی که شناسایی شده، افرادی که متقلب بوده به پنجه قانون بسپارند، دیگر هیچ مشکل نیست"

جانداد سپین غر مسوول بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان تقلبات وسیع در روز انتخابات شورهای ولایتی را که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد تایید می کنند و میگوید در نتیجه مشکلاتی که در پروسه انتخابات ریاست جمهوری و بر سر نتایج انتخابات بروز کرد زمینه تقلب و دست برد در نتایج انتخابات شورهای ولایتی بیشتر فراهم شد.

اقای سپین غر میگوید تقلب در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی باعث بیشتر شدن بی اعتمادی مردم نسبت به این پروسه در افغانستان خواهد شد.

" متاسفانه وضعیت طوری پیش آمد که هم مطبوعات، نهاد های ناظر، خود کمیسیون های مرکزی مصروف انتخابات ریاست جمهوری شدند و طبعا در ولایات تمرکز نظارتی بسیار کم شد، به همین دلیل این پروسه به شکل درست انجام نشد، قرنطینی اگر صورت گرفته و یا شمارش دوباره کاملا ناقص بوده و به همین دلیل است که اعتراضات بسیار زیاد است"

مسول بنیا انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان میگوید نبود نظارت دقیق و تفتیش، در مراحل بعد از انتخابات ، قرنطین نشدن رای های مشکوک، عدم کنترول بر دفاتر ولایتی بخاطر منحرف شدن توجه به چالش های انتخابات ریاست جمهوری باعث بالا رفتن حجم تقلبات در انتخابات شورای های ولایتی شده و زمینه معاملات سیاسی و پولی را نیز فراهم کرد.

آقای سپین غر از احتمال اعتراضات جدی بر سر نتایج انتخابات شورای های ولایتی ابراز نگرانی میکنند و اما ابراز امیدواری میکند که این چالش ها باعث بوجود آمدن اصلاحات گسترده در کمیسیون های انتخاباتی شود.

XS
SM
MD
LG