لینک های دسترسی

Breaking News

پوتین از رهبران اوزبیکستان خواست تا مانند کریموف حکومت کنند


اسلام کریموف که بتاریخ دوهم سپتامبر به عمر ٧٨ سالگی درگذشت بیش از ٢٥ سال بر اوزبیکستان مستبدانه حکومت نمود
اسلام کریموف که بتاریخ دوهم سپتامبر به عمر ٧٨ سالگی درگذشت بیش از ٢٥ سال بر اوزبیکستان مستبدانه حکومت نمود

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از جانشینان اسلام کریموف رهبر فقید اوزبیکستان خواست که همانند وی قاطعانه حکومت کنند.

اسلام کریموف که بتاریخ دوهم سپتامبر به عمر ٧٨ سالگی درگذشت بیش از ٢٥ سال بر اوزبیکستان مستبدانه حکومت نمود. او با جدیت تمام جلو بروز و گسترش خشونت های اسلامگرایی را در کشورش گرفته بود.

سیاست های شدید کریموف در برابر اسلامگرایان به وی فرصت داد که برغم برخورد خشن با مخالفین داخلی، روابط با هردو کشور قدرتمند روسیه و ایالات متحده را هم مدیریت کند.

آقای کریموف که از دیر زمانی از سوی غرب و گروه های حقوق بشر به دلیل سبک رهبری دیکتاتورانه اش مورد انتقاد قرار گرفته بود، در سال ١٩٨٩ به مقام رهبری حزب کمونست برگزیده شد و سپس در سال ١٩٩١ به حیث رئیس جمهوری اوزبیکستان برگزیده شد.

به اساس راپور شبکه تلویزیونی روسیه-٢۴ آقای پوتین حین صحبت با شوکت میرزایوف، صدراعظم اوزبیکستان گفت "البته که، ما امیدواریم تمام چیزهای را که آقای کریموف آغاز نموده بود، باید تعقیب گردد".

آقای پوتین که بعد از اشتراک در جلسه جی-٢٠ از چین به ازبیکستان رفته بود، علاوه نمود که روسیه تلاش خواهد کرد تا مسیر روابط دو جانبه را با مردم و رهبری اوزبیکستان ادامه دهد "شما بر ما به حیث دوستان مطمین کاملا حساب کرده می توانید".

به گزارش رویترز ملاقات آقای پوتین با شوکت میرزایوف نشاندهنده آنست که ممکن این رهبر ٥٩ ساله جانشین اسلام کریموف گردد. آقای میرزایوف شخصا مراسم تدفین اسلام کریموف را اجرا کرد – سنتی که بیشتر جانشینان برای افراد فقید انجام می دهند.

این در حالی است که به اساس قانون اساسی ازبکستان، پس از مرگ آقای کریموف نعمت الله یولدوشیف، رئیس مجلس سنا در پارلمان آنکشور باید رهبری کشور را بدوش گیرد و در ظرف سه ماه باید انتخابات ریاست جمهوری برگزار گردد.

XS
SM
MD
LG