لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش ها به اعطای امتیازات ویژه به مارشال فهیم


مارشال قسیم فهیم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان از سوی حکومت مستحق دریافت حقوق و امتیازات مادام العمر شناخته شد. در همین حال، آگاهان می گویند که این اقدام حکومت نقض قانون اساسی افغانستان است.

حامدکرزی، رئیس جمهور افغانستان با صدور فرمانی حقوق و امتیازات مادام العمر را برای محمد قسیم فهیم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان منظور کرده است.

یک مقام حکومت افغانستان که نخواست نامش گرفته شود به صدای امریکا گفت که امتیازات داده شده به آقای فهیم شامل معاش هفت رقمی، محل رهایش، تدابیر امنیتی و داشتن جایگاه ویژه در مراسم ملی است.

سید احسان طاهری، رئیس نظارت و ارزیابی ادارۀ امور افغانستان به رادیو آشنا صدای امریکا دلیل تخصیص این امتیازات را به آقای فهیم چنین بیان داشت.


آقای طاهری می گوید "مارشال افغانستان به خاطر جهاد و مقاوت در مقابل دشمنان کشور و فداکاری هایی که نشان دادند، این امتیاز را حاصل کردند. بر اساس این فرمان تمام حقوق و امتیازات وی تا پایان عمر حفظ شده و در تمام برنامه های ملی حضور خواهند داشت."

آقای طاهری همچنان گفت که عهده دار بودن بلند ترین منصب نظامی – مارشالی- نیز ایجاب می کند که به آقای فهیم امتیازات مادام العمر داده شود.

در همین حال، قاضی نذیر احمد حنفی، رئیس کمیسیون امور تقنینی ولسی جرگۀ افغانستان می گوید که این اقدام رئیس جمهور خلاف قانون اساسی است.

آقای حنفی می گوید:

"براساس قانون اساسی، رئیس جمهور در جریان تعطیلات تابستانی و زمستانی شورای ملی حق صدور فرامین را دارد، اما نه در مورد پول، بودجه و مصارف مالی هیچگونه صلاحیت صدور فرمان را ندارد. این قانون به ولسی جرگه خواهد آمد و در آنجا نه تنها من بلکه مجموعه یی از شورای ملی در پرتو قانون اساسی بر آن خواهد پرداخت. این فرمان به حال خود باقی نمی ماند زیرا خلاف قانون اساسی است."

آقای حنفی افزود که حرکات غیر قانونی و سلیقه یی از این قبیل که بر اساس هویت صورت می گیرد، مایۀ "تضعیف شخصیت های ملی و شامخ کشور" می شود.

پیشینه تاریخی امتیازات

امتیازات ویژه به افراد پیشینۀ تاریخی در افغانستان دارد. شاه ولی خان برادر محمد نادر شاه، پادشاه پیشین افغانستان در سال ۱۳۰۸ به دنبال سرکوب قیام و حکومت به رهبری حبیب الله کلکانی، رتبۀ مارشالی را دریافت کرد و به وی لقب "فاتح کابل" داده شد.

در ماده های ۷۰ و ۱۲۶ قانون اساسی افغانستان داشتن حقوق و امتیازات مادام العمر تنها و تنها برای رئیس جمهور و اعضای ستره محکمه تضمین شده است.

کبیر رنجبر، رئیس اتحادیه حقوقدانان افغانستان می گوید که رئیس جمهور کرزی از همین خلای قانون اساسی استفاده کرده است.

آقای رنجبر گفت "هیچ معاشی به هیچ سطح و به هیچ شخصی بدون قانون داده نمی شود. این اقدام در مغایرت صریح با قانون اساسی قرار دارد."

دادن امتیازات ویژه چون حقوق مادام العمر برای معاونین ریاست جمهوری و نیز برای مارشالان نظامی در قانون اساسی صراحت نیافته است. اما آقای طاهری می گوید که کار در زمینۀ قانونمند ساختن این اقدام رئیس جمهور کرزی جریان دارد.

آقای طاهری گفت "روی قانون حقوق و امتیازات مارشال افغانستان کار جریان دارد و وزارت های مربوطه نتایج کار شان را به شورای وزیران ارایه کرده اند."

قسیم فهیم کیست؟

آقای فهیم در سال ۱۳۳۶ خورشیدی در روستای اومرز پنجشیر به دنیا آمد و پس از تکمیل دروس لیسه، تحصیلات خود را در رشتۀ حقوق اسلامی در کابل ادامه داد.

پس از اشغال افغانستان از سوی قشون سرخ اتحاد جماهیر شوروی وقت، آقای فهیم به صفوف مجاهدین پیوست و در کنار احمد شاه مسعود بر ضد حکومت مبارزه کرد. آقای فهیم در زمان حکومت مجاهدین به رهبری برهان الدین ربانی، رئیس امنیت ملی افغانستان بود.

محمد قسیم فهیم پس از کشته شدن احمد شاه مسعود، رهبری جبهۀ مقاومت را در مبارزه بر ضد طالبان عهده دار شد و با حمایت نیرو های امریکایی، در فروپاشی رژیم طالبان نقش بازی کرد.

آقای فهیم در ادارۀ موقت به رهبری حامدکرزی ابتدا به صفت معاون اول ریاست جمهوری و وزیر دفاع ایفای وظیفه کرد و اندکی بعد از سوی رئیس جمهور حامد کرزی به رتبۀ مارشالی ارتقا داده شد.
  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG