لینک های دسترسی

Breaking News

ماه رمضان، حملات طالبان، آمادگی حکومت


با فرارسیدن ماه رمضان و پس از کشته شدن رهبر طالبان، گمان میرود که این گروه برای به نمایش گذاشتن قدرت، دست به حملات بیشتری بزنند. اما حکومت افغانستان میگوید که بیشتر از هر وقت دیگر آماده است تا از هرگونه حملات جلوگیری کند.

آگاهان امور دینی و تحلیلگران میگویند که حامیان طالبان تلاش خواهند کرد با استفاده از نام ماه رمضان، طالبان را به راه اندازی حملات بیشتر ترغیب کنند.

به دنبال کشته شدن ملا اختر محمد منصور، ایجاد رهبری جدید و موجودیت اختلافات در این گروه، ضعیف شدن و از هم پاشیدن طالبان نزد بسیاری از تحلیلگران امور و مقامات افغان، به وجود آمده و به گونۀ روز افزون به آن باورمند میشوند.

اما هراس از افزایش حملات احتمالی طالبان در ماه رمضان، بُعد دیگری است که آنسوی این باورمندی وجود دارد.

عبدالواحد طاقت آگاه مسایل امنیتی میگوید که طالبان بدون تردید به هدف به نمایش گذاشتن قدرت به ویژه در ماه رمضان دست به حملات بیشتر خواهند زد.

"طالبان باید پس از کشته شدن اختر محمد منصور خود را به آزمایش قرار دهند و حملات شان را بیشتر بسازند تا برای جهانیان، برای ناتو و برای آنانی که آنها (طالبان) را تمویل و تجهیز میکنند، نشان دهند که ما نیرومند استیم."

طالبان برخلاف بار قبلی، این بار سریعتر وارد عمل شده و با هبت الله آخندزاده منحیث رهبر جدید شان بیعت کردند و حتی تصویر ویدیویی آنرا در شبکه های اجتماعی به نشر رسانیدند و مسؤولیت حمله انتحاری در کابل را نیز به عهده گرفتند که در آن ۱۱ نفر کشته شدند.

در حالیکه هراس افزایش حملات طالبان بنابر دلایل مختلف خالی از امکان نیست، حکومت افغانستان میگوید که بیش از هر وقت دیگر آمادگی مقابله و مهار کردن این حملات را دارد.

آمادگی نیروهای امنیتی افغان

تواب غورځنگ، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان میگوید که نیروهای امنیتی هرگونه تلاش طالبان را ناکام خواهند ساخت.

"نیروهای امنیتی افغانستان به دشمنان افغانستان و به تروریستان اجازه نمیدهند که هیچ زمانی و به خصوص در ماه مبارک رمضان دست به اعمال خرابکارانه و تروریستی بزنند."

نیروهای امنیتی افغانستان به گفتۀ مقامات امریکایی در جنگ علیه طالبان از خود کارکردگی خوبی را به نمایش گذاشته اند. مقامات افغان نیز همواره از دست آورد های نیروهای امنیتی افغانستان صحبت میکنند.

محمد ایوب سالنگی، معین ارشد امنیتی پیشین وزارت داخله میگوید که بر عزم و ارادۀ نیروهای امنیتی افغان باور کامل دارد اما تلاش های طالبان را در هدف قرار دادن آنان نیز تائید میکند.

"هروقتی که این ها (طالبان) موقع را مساعد ببیند، چه در روز جمعه باشد یا ماه مبارک رمضان، هر وقتی که زمینه را مساعد ببند، تلاش خواهند کرد تا به اهدف شوم پلید شان برسند."

با آنهم آقای سالنگی گفت که به تعهد نیروهای امنیتی افغان باورمند است که مانع همه برنامه های "جنایتکارانه" طالبان خواهند شد.

جنبه اسلامی

مقامات افغان هموراه بر این تاکید داشته اند که دشمنان افغانستان از عقاید و باور های دینی مردم سوی استفاده میکنند. صدیقی صدیقی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان دریکی از برنامه تلویزیونی گفت که حامیان طالبان به آنان میاموزانند که مردم افغانستان را بکشند زیرا عقاید آنان از طالبان متفاوت است.

مولوی ذبیح الله عتیق، عضو شورای علمای افغانستان میگوید که در قرآن کریم به صراحت آمده است که کسی یک انسان را میکشد گویا همه انسانیت را کشته است و کسی که یک انسان را نجات میدهد گویا همه انسانیت را نجات داده است.

"و من یقتل مؤمنا متعمدا فجراؤه جهنم خالدا فیها قرآن به صراحت میگوید کسی که یک آدم مسلمان را قصداً عمداً میکشد جزای او آتش دوزخ برای همیش است."

آقای عتیق افزود که فجایعی که روزانه در افغانستان اتفاق می افتد هیچ کدام آن هیچ جایگاهی در دین اسلام ندارد. او افزود که طالبان با هدف قرار دادن مردم افغانستان فقط باعث خرسندی دشمنان افغانستان میشوند.

مقامات افغان از اظهار آمادگی کامل در مقابل حملات احتمالی طالبان در حالی سخن میگویند که تحلیلگران امور امنیتی از افزایش احتمالی حملات طالبان حرف میزنند و میگویند که مرگ رهبر آن گروه در فاصلۀ نزدیکی با ماه رمضان صورت گرفته و حامیان طالبان میتوانند از این دو رویداد برای ترغیب بیشتر آنان به جنگ استفاده کنند.

گزارش را میتوانید در این جا بشنوید:

XS
SM
MD
LG