لینک های دسترسی

Breaking News

رسول: نتایج انتخابات را به آزمون نمی کشم


آقای رسول می گوید که صلح در افغانستان به نفع پاکستان نیز است
آقای رسول می گوید که صلح در افغانستان به نفع پاکستان نیز است
یکتن از کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان روز پنجشنبه گفت که حتا اگر در انتخابات برنده نشود و در موجودیت تقلب در آن روند شک هم داشته باشد، نتایج انتخابات را به آزمون نمی کشد.

زلمی رسول، از سایر کاندیدا خواست تا به خاطر آیندۀ افغانستان، راهکار مشابهی را در پیش گیرند.

آقای رسول در مصاحبه با اسوشیتدپرس گفت که به خاطر افغانستان "حتا اگر هراسی از تقلب هم داشته باشم، نتایج انتخابات را قبول می کنم." اما هشدار داد که هر آن کاری به چیز از "انتخابات شفاف" که مردم افغانستان زعیم آیندۀ خود را انتخاب می کنند، دمکراسی نوپای افغانستان را تضعیف می بخشد.

رقبای زلمی رسول، ابراز شک و تردید کرده اند که روابط نزدیک وی با رئیس جمهور کرزی، ممکن حکومت را وادارد تا در انتخابات به منظور کمک به آقای رسول مداخله کند.

اما آقای رسول می گوید که کاندیدای همانند – عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی نیز در گذشته کارمند همین حکومت بوده و دوستانی در حکومت دارند.

باآنهم، آقای رسول تکرار دستبرد گستردۀ انتخابات سال ۲۰۰۹ ریاست جمهوری را خطری برای ثبات افغانستان عنوان کرده و گفت که "نهاد های حکومتی نباید به خاطر حمایت یک کاندیدا استفاده شود."

اظهارات آقای رسول در حالی صورت می گیرد که سایر رقبای وی نیز نگرانی خود را به خاطر احتمال تقلب و تخطی انتخاباتی ابراز داشتند.

هیروی لودسوس، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد گفت که کاندیدای انتخاباتی از همین اکنون آمادگی ذهنی برای قبول نتایج انتخابات را داشته باشند و تقلب نباید بهانۀ برای گریز از پذیرش نتایج انتخابات باشد.

انتخابات ۲۰۰۹، شاهد تقلب های گسترده یی بود که به گونۀ مشروعیت انتخابات را در سطح ملی و بین المللی خدشه دار ساخت.

نور محمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات به صدای امریکا گفت که تلاش کرده اند در همآهنگی با نیرو های امنیتی، جلو هر گونه تقلب را در جریان انتخابات بگیرند.

آقای نور افزود که به منظور جلوگیری از تقلب در انتخابات، به همکاری ناظرین و کاندیدا نیاز دارند تا اگر در جریان روز انتخابات نتوانند مانع تقلب و تخطی گردند، پس از انتخابات اقدامات لازمی در رابطه گرفته شود.

توافقنامۀ امنیتی با ایالات متحده

زلمی رسول به اسوشیتد پرس گفت که افغان ها در مورد امنیت، فساد و حکومتداری ضعیف ابراز نگرانی می کنند. آقای رسول می گوید که افغان ها خواهان روابط بهتر با متحدین افغانستان می باشند که در دوازده سال پسین آن کشور را در مبارزه با شورشیان طالب همرایی کرده اند.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان پس از کسب حمایت اشتراک کنندگان لویه جرگۀ مشوره دهی برای امضای توافقنامۀ امنیتی دوجانبه با ایالات متحده، با پشکش کردن شروط، از امضای آن سرباز زد که باعث خدشه دار شدن روابط میان دو متحد گردید.

اکنون ایالات متحده شاید به این باور رسیده است که آقای کرزی، در پی امضای توافقنامۀ امنیتی با امریکا نیست. اما اکثر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به امضای آن توافقنامه با امریکا ابراز آمادگی کرده اند.

عبدالله عبدالله، چندی پیش در مصاحبه با اسوشیتدپرس گفت که اگر در انتخابات برنده شود، در فاصلۀ زمانی یک ماه، توافقنامۀ امنیتی را امضا می کند.

آقای رسول که به گفتۀ خودش در روند پیشنویسی موافقتنامۀ ستراتیژیک دو جانبه و توافقنامۀ امنیتی حضور داشته است، به اسوشیتدپرس گفت که "بدون مذاکرات اضافی توافقنامه را امضا می کند." او افزود که توافقنامه به نفع امریکا و افغانستان بوده، حاکمیت ملی افغانستان را حفاظت می کند و پاسخگوی نگرانی های ایالات متحده می باشد.

موقفگیری با طالبان

زلمی رسول که پیش از داخل شدن در روند انتخابات ریاست جمهوری، سمت وزیر خارجۀ آقای کرزی را بر عهده داشت، حمایت خود را از روند مذاکرات صلح با طالبان ابراز داشته گفت باوجودیکه اقدامات گذشته ناقص بوده است اما "صلح یگانه راه حل" مشکلات در افغانستان است.

آقای رسول گفت که گروهی در میان طالبان وجود دارد که خواهان صلح اند و مقامات باید دید بهتری در شناسایی و آغوش گیری طالبانی داشته باشند که خواهان پیوستن به پروسۀ صلح می باشند.

این کاندید ریاست جمهوری باور دارد که افغانستان باید دریابد که چگونه می تواند پاکستان را متیقن سازد که یک افغانستان صلح آمیز و با ثبات نه تنها برای افغان ها بلکه برای پاکستان نیز مفید و سودمند خواهد بود.

در این حال، آقای عبدالله به اسوشیتدپرس گفته بود که "دروازه مذاکرات با طالبان را باز نگهمیدارد" اما او بر "حمایت مردم در برابر کسانی که وارد مذاکرات نمی گردند" تاکید ورزیده بود.

طالبان در این اواخر حملات خود را به منظور مختل ساختن انتخابات افزایش داده و تهدید کرده اند که مردم نباید با رفتن به انتخابات زندگی شان را با خطر مواجه سازند.

اما نیرو های امنیتی افغان، به کمیسیون مستقل انتخابات اطمینان داده است که امنیت بیش از ۶۷۰۰ مرکز رای دهی را تامین خواهند کرد.

این مطلب بااستفاده از مصاحبۀ اسوشیتدپرس تهیه شده است
XS
SM
MD
LG