لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: طیاره های بدون سرنشین افغانستان شلیک نخواهد کرد


عکس از قوای نظامی ایالات متحده
عکس از قوای نظامی ایالات متحده
وزارت دفاع ایالات متحده می گوید توافقات روی مساعدت ها به ارتش افغانستان هنوز نهایی نشده است در حالیکه مقامات کابل از "دست آورد های بزرگ" در نشست اخیر با واشنگتن خبر میدهند.

وزرات دفاع ایالات متحده همچنان تائید کرده که برای افغانستان طیاره های بدون سرنشین را به فروش خواهد رساند، اما آنها قابلیت شلیک را ندارد و فقط به خاطر نظارت استفاده شده می تواند.

'دست آورد های بزرگ' نظامی

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان در اوایل هفتۀ جاری گفت که درخواست کابل روی مساعدت های نظامی از جانب حکومت ایالات متحده پذیرفته شده است.

رئیس جمهور افغانستان همچنان از توافق روی دریافت چهار طیاره تراسپورتی C-130 و بیست فروند هلیکوپتر و طیاره های بدون سرنشین توسط حکومت ایالات متحده یاد آور شد.

اما وزارت دفاع ایالات متحده با تائید این خبر گفت که زود است تا در مورد صحبت نمود زیرا گفت و شنود ها تا هنوز جریان دارد.

ویلیام سپیکس، سخنگویی وزارت دفاع امریکا می گوید که طیاره های بدون سرنشین در نظر گرفته شده، از نوع (رافن) بسیار کوچک و غیر مسلح بوده و در یک سطح پائین و مدت کوتاه قادر به پرواز می باشد.

نگرانی از آمادگی ارتش افغانستان

انتونی کوردزمن، کارشناس ارشد مرکز مطالعات استراتیژیک بین المللی به صدای امریکا گفت که هدف عمده از مذاکرات در واشنگتن فراهم آوری مساعدت ها برای حفظ قابلیت های ارتش افغانستان بود.

کوردزمن در مورد آمادگی قوای امینتی افغانستان ابراز نگرانی کرده می گوید "به نظر می رسد توافق روی نگهداشت ارتش افغانستان به سطح 200 هزار عسکر، و در صورتی که از قوای هوایی افغانستان حمایت شود" این قوا تا سال 2014 آماده نخواهد شد.

او علاوه کرد "زمانی که در مورد طیاره های بدون سرنشین و طیاره های دیگر صحبت می کنیم، تحولاتی است که در آینده و با در نظر داشت پیشرفت قوای هوایی افغانستان صورت خواهد گرفت که بیشتر آن بعد از سال 2014 خواهد بود."

شورشی ها و طیارۀ بی سرنشین

نگرانی های بوجود آمده است که مبادا با ادغام شورشی ها و طالبان در حکومت افغانستان، دهشت افگنان به طیاره های بدون سرنشین امریکایی دسترسی یابند، اما انتونی کوردزمن با رد این نگرانی ها می گوید "طیاره های بدون سرنشین و طیاره های دیگر به مراقبت های شدید نیاز دارند و امکان ندارد تا شورشیان بتوانند با دسترسی به آن بدون موجودیت سیستم های حمایتی از آن بهره ببرند."

وزارت دفاع ایالات متحده هنوزهم در حال بررسی معامله وسایل و سلاح ها برای افغانستان می باشد.

مشخصات اقلام وعده شده

طیاره های C-130 که برای افغانستان وعده شده است، چهار ماشین داشته و بیشتر برای انتقال عساکر و وسایل از آن استفاده میشود. این طیاره ها قابلیت نشست در سطح نا هموار را دارا بوده و گاهی هم برای کشفت و تیل گیری در هوا، و شلیک از آن استفاده شده می تواند.

طیاره های بدون سرنشین رافن را می توان با قوه دست به هوا پرتاپ کرد و بعد با کنترول از راه دور آنرا اداره نمود. این طیاره ها در سال 1999 ساخته شد اما در سال 2002 به شکل پیشرفته تر تجدید گردیده است.

این طیاره ها قابلیت پیمودن ۱۰ کیلومتر را در بلندی تقریباً 150 متر از زمین با سرعت 45 تا 97 کیلومتر در یک ساعت دارد.
  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG