لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش خامنه ای در مورد تمدید تعزیرات ده سالۀ امریکا


آیت الله علی خامنه ای گفته است که اگر تعزیرات اقتصاد امریکا برای ده سال دیگر تمدید گردد، تهران در پی تلافی جویان بزند
آیت الله علی خامنه ای گفته است که اگر تعزیرات اقتصاد امریکا برای ده سال دیگر تمدید گردد، تهران در پی تلافی جویان بزند

آیت الله علی خامنه‌ ای رهبر ارشد ایران روز چهارشنبه در میان شماری از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت که ادارۀ کنونی ایالات متحده در چندین مورد از توافق عدول کرده و اگر تعزیرات جدید امریکا برای ده سال دیگر تمدید گردد، ایران به یقین از خود واکنش نشان خواهد داد.

هفتۀ گذشته، مجلس نمایندگان ایالات متحده، بار دیگر قانون تعزیرات ایران را برای ده سال جواز دانست. برای اولین بار، این قانون در سال ۱۹۹۶ میلادی تصویب شد و هدف آن مجازات سرمایه گذاری های ایران در عرصۀ صنعت انرژی و سلاح هسته ای آن کشور بود.

هرگاه این لایحه دو باره تمدید نگردد، معیاد آن تا آخر سال ۲۰۱۶ میلادی، به پایان می رسد. لایحۀ تصویب شدۀ مجلس نمایندگان هنوز هم مستلزم تصویب از سوی کانگرس و توشیح بارک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، می باشد تا به قانون مبدل گردد.

سال گذشته، ایران و قدرت های پنج بر علاوه یک که شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان می گردد، به دنبال بیش ازدو سال مذاکرات پی هم به توافق هسته ای نایل شدند. بر اساس این توافق، ایران فعالیت هسته ای خود را کنار گذاشته و در عوض، تعزیرات ملل متحد که بر آن کشور وضع شده بود، لغو گردید.

قانونگذاران ایالات متحده این لایحه را یک هفته پس از انتخاب دونالد ترمپ به حیث رئیس جمهور امریکا تصویب کردند. در گذشته، اعضای جمهوریخواه و شماری از دموکرات ها در سنای ایالات متحده به اتفاق آرا مخالف توافق هسته ای با ایران بودند و آقای ترمپ نیز در مورد انتقاد های داشته است.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده، در جریان مبارزات انتخاباتی اش گفته بود که توافق هسته ای با ایران را " پاره" خواهد کرد، موقفی که موجب شد تا آقای خامنه ای بگوید که اگر چنین کار صورت بگیرد، ایران این توافق را آتش خواهد زد.

قانونگذاران هر دو حزب عمدۀ ایالات متحده ابراز امیدواری کرده اند که ایالات متحدۀ امریکا تحت رهبری دونالد ترمپ، موقف جدی در مورد ایران اتخاذ کند.

علاوه بر آن، هفتۀ گذشته، مجلس نمایندگان ایالات متحده لایحۀ را تصویب کرد که بر اساس آن شرکت های تجارتی بوئنگ و ایربس طیاره های تجارتی خود به ایران نفروشند.

اما قصر سفید به این باور است که قانونگذاری در این مورد ممکن تخطی از توافق هسته ای با ایران باشد و ادارۀ اوباما گفته است که حتی اگر سنای امریکا این قانون را به تصویب برساند، آنرا ویتو و یا رد خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG