لینک های دسترسی

Breaking News

مقامات هرات دلیل برکناری شان را نمی دانند


رئیس جمهور غنی روز گذشته ۳۰ مقام محلی هرات را برکنار کرد
رئیس جمهور غنی روز گذشته ۳۰ مقام محلی هرات را برکنار کرد

مقام های برکنار شدۀ ولایت هرات تصمیم محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان مبنی بر برکناری شان را یک طرفه خوانده و می گویند که تا کنون دلیل برکناری شان را نمی دانند.

با اینحال شماری از باشندگان ولایت هرات تصمیم رئیس جمهور مبنی بر تغییرات در پست های امنیتی و ملکی آن ولایت را در راستای بهبود امنیت و کاهش فساد اداری موثر می دانند.

آقای غنی روز گذشته در نخستین سفر به ولایت هرات ۳۰ مقام امنیتی و ملکی آن ولایت را برکنار کرد. شماری از مردم هرات از این اقدام ستایش می کنند، اما واکنش مقام های برکنار شدۀ آن ولایت به کلی متفاوت است.

بصیر احمد آروین طاهری، رئیس برکنار شدۀ معارف هرات که به دستور رئیس جمهور تحت پیگرد عدلی قرار گرفته است، این تصمیم آقای غنی را "زودهنگام و یک طرفه" می خواند.

آقای طاهری می گوید که تا هنوز نمی داند که دلیل برکناری اش چیست و چرا به سارنوالی معرفی شده است. او می گوید که تا کنون در مورد مشکلاتی که به ادارۀ معارف هرات نسبت داده شده است، هیچ کسی با وی صحبت نکرده است.

پیشتر از این، سید فضل الله وحیدی، سرپرست پیشین ولایت هرات که دو روز پیش از سوی آقای غنی برکنار شده بود، برکناری اش را یک بازی سیاسی از سوی شماری از غاصبین زمین خواند و حکومت وحدت ملی را به حمایت از زورمندان متهم کرد.

تصمیم ناعادلانه

در بین مقام های تازه برکنار شدۀ ولایت هرات یکی هم ماریا بشیر، رئیس پیشین سارنوالی استیناف آن ولایت است. خانم بشیر می گوید که دلیل برکناری اش، مبارزۀ قاطع با فساد و مجرمین بود. او می گوید که به دلیل اینکه کار های خلاف قانون را انجام نداده است، از سمتش برکنار می شود.

برکناری رئیس سارنوالی استیناف هرات واکنش جهانتاب طاهری، عضو شورای ولایتی هرات را نیز به همراه داشته است. خانم طاهری این عملکرد رئیس جمهور غنی را "ناعادلانه" خواند.

جهانتاب طاهری می گوید که وزارتخانه های دولت در سردرگمی به سر برده و "چپاول" در آن جریان دارد، اما به گفتۀ وی رئیس جمهور به هرات آمده و کسانی را که "صادقانه" کار می کنند، از سمت های شان برکنار می کند.

پیش از این تصمیم رئیس جمهور غنی یک هیأت ۲۱ عضوی دولت مرکزی برای بررسی عمومی به هرات اعزام شده بود و آقای غنی پس از دریافت گزارش این هیأت خود بی خبر وارد هرات شد.

آقای وحیدی گفت که دولت تنها بر ضد فساد شعار می دهد و در عمل هیچ کاری را انجام نمی دهد. او همه اقدامات حکومت را "ساختگی" خواند گفت که کسانیکه در راس هیأت ۲۱نفری دولت به هرات آمده اند، تا هنوز موقف خودشان در حکومت معلوم نیست.

والی پیشین هرات تمام این اقدامات حکومت را "ساختگی" خواند و گفت که کسانیکه در راس هیأت ۲۱نفری دولت به هرات آمده اند، تا هنوز موقف خودشان در حکومت معلوم نیست.

رئیس جمهور غنی گفته است که به دلیل شکایاتی که از مقام های محلی هرات رسیده است، آنان برکنار شده و برخی شان حتا به مراجع عدلی و قضایی معرفی شده اند.

XS
SM
MD
LG