لینک های دسترسی

Breaking News

برکناری چندین مقام اردوی ملی در پی رویداد مرگبار کنر


والی پیشین کنر می گوید که پاکستان در کشتار سربازان در کنر دست داشت.
والی پیشین کنر می گوید که پاکستان در کشتار سربازان در کنر دست داشت.
چندین مقام اردوی ملی افغانستان پس از آن از وظایف شان برکنار کرد که مخالفان مسلح با حمله بر یک پاسگاه سربازان اردوی ملی در ولسوالی غازی آباد ولایت کنر ۲۰ سرباز را کشته، یک سرباز را زخمی و شش سرباز دیگر را اسیر گرفتند.

وزارت دفاع ملی افغانستان با نشر خبرنامه یی گفته است که شورای عالی دفاع افغانستان چندین مقام لوای اول و دوم قول اردوی ۲۰۱ سیلاب را به دلیل آنچه سهل انگاری و غفلت در وظایف شان خوانده شده است، سبکدوش و برای پیگرد به ارگاه های مربوط معرفی کرده است.

در همین حال ریاست امنیت ملی افغانستان گفته است که آن اداره بیشتر دو هفته پیش از حملۀ طالبان بر سربازان افغان در کنر، ادارات امنیتی به شمول والی کنر را از این وقوع چنین رویدادی مطلع ساخته بود.

به گفتۀ مقام های ریاست امنیت ملی، آن اداره همچنان از نفوذ افراد طالبان در صفوف سربازان مستقر در ولایت کنر هشدار داده بود، اما وزارت دفاع ملی افغانستان نفوذ افراد طالبان را در میان سربازان اردو در ولایت کنر رد کرد.

واکنش ها

از سوی دیگر، سید فضل الله وحیدی، والی هرات در یک کنفرانس خبری در آن ولایت گفت که در کشتار سربازان اردوی ملی افغان در ولسوالی غازی آباد ولایت کنر، شبکۀ استخباراتی کشور پاکستان دخیل بود.

آقای وحیدی که برای مدت شش سال والی کنر بود، ادعای گروه طالبان مبنی بر پذیرفتن مسوولیت این حمله را رد کرده می گوید که انجام چنین حمله با این پیچیدگی از سویۀ طالبان بالاست و گروه های مخالف دولت افغانستان توانایی مقابله با قوای امنیتی افغان را ندارند.

از سوی دیگر شمار زیادی از جوانان هرات با حضور در قول اردوی ۲۰۷ ظفر به پاس رشادت و جانفشانی سربازان اردوی ملی به نیرو های مستقر در آن قرارگاه شاخه های گل اهدا نمودند.

همزمان در شهر چغچران مرکز ولایت غور نیز صدها تن از مردم با برگزاری یک راهپیمایی حمایت خود را از نیروهای امنیتی افغان اعلان نموده ، کشتار سربازان اردوی ملی در ولایت کنر را محکوم کردند.

همچنان اصناف شهر چاريکار، مرکز ولايت پروان نیز امروز در سوگوارى کشته شدن سربازان اردوى ملى، دوکان هاى خود را مسدود کرده و پارچه هاى سياه آویزان کردند.
XS
SM
MD
LG