لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش مختلط افغانها در مورد سخنرانی سالانۀ اوباما


کارشناسان می گویند که اوباما پیام روشنی در مورد افغانستان نداشت
کارشناسان می گویند که اوباما پیام روشنی در مورد افغانستان نداشت

معاون سخنگوی رئیس اجراییه می گوید که سخنرانی باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا نشان دهنده تعهد محکم این کشور در حمایت از نیروهای افغان است.

درحالیکه دولت افغانستان می گوید که در سخنرانی سالانه اوباما پیام روشنی برای حمایت از نیروهای امنیتی افغان و مبارزه با تروریزم وجود داشت اما کارشناسان به این باور اند که درسخنرانی رئیس جمهور امریکا پیام عمده یی برای مردم افغانستان وجود نداشت.

بارک اوباما رئیس جمهور امریکا شب گذشته به وقت امریکا در سخنرانی سالانه اش در کنگره این کشور گفت که ماموریت ۱۳ساله جنگی امریکا در افغانستان پایان یافته و نیروهای این کشور بعد از این توانایی تامین امنیت در کشور شان را دارند.

آقای اوباما بار دیگر گفت که سربازان امریکایی مستقر در افغانستان این پس نقش محاربوی نداشته و فقط نقش حمایوی را دارا اند. اما او به مبارزه علیه تروریزم تاکید کرد و گفت که کشورش در این مورد متعهد است و شبکه های تروریستی را در هرجا تعقیب خواهد کرد.

جاوید فیصل، معاون سخنگوی رئیس اجراییه در مصاحبه با صدای امریکا تایید نمود که اوباما در سخنرانی اش پیام روشنی در مورد افغانستان به مردم این کشور و جهان داشت.

آقای فیصل گفت که بعد از گرفتن مسوولیت های امنیتی توسط نیروهای افغان بعضی ها فکر می کردند که نیرو های افغان شاید نتوانند مسقلانه از افغانستان دفاع کنند. او افزود که پیام اوباما روشن ساخت که اکنون نیروهای افغان مستقلانه توانایی تامین امنیت کشور شان را دارند.

جاوید فیصل گفت که پیام اوباما به طالبان نیز فهماند که بعد از این نیروهای خارجی در افغانستان نقش جنگی ندارند و باید آنها دست از جنگ بکشند که این پیامی روشنی برای صلح درافغانستان است.

آقای فیصل افزود که تاکید اوباما درمبارزه با تروریزم، تعهد جامعۀ جهانی به ویژه امریکا را نسبت به افغانستان نشان می دهد. به این معنا که اگر درسالهای آینده افغانستان از نگاه تروریزم با مشکلی روبرو شود، امریکا در کنار افغانستان با آن مقابله خواهد نمود.

نبرد ناکام

اما برخی از کارشنان به این باور اند که درسخنرانی اوباما پیام روشن وعمده یی برای افغانستان وجود نداشت.

عبدالغفور لیوال،رئیس مرکز مطالعات منطقوی افغانستان می گوید که اوباما در مورد افغانستان چیزی زیادی برای گفتن نداشت تنها یک اطمینان و یک پیامی بسیار عمومی درمورد اینکه گویا هرجایی که تروریزم سر بالا کند و آنها در مقابل آن مبارزه خواهندکرد.

آقای لیوال می گوید که این گفته های رئیس جمهور اوباما نمی تواند کم از کم به افغانها در مورد آینده شان به ویژه در مورد گسترس گروه نوظهور تروریستی [گروه دولت اسلامی] اطمینان بدهد.

لیوال گفت "در مورد افغانستان عمده ترین دست آوردی که اوباما به مردمش گفت خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان است وعقب گذاشتن یک سیستم نسبتاً نو پا و یک سیستمی که آسیب پذیری های خود را دارد و به عقب گذاشتن یک قوای نسبتا به پای خود ایستاده".

شماری از باشندگان کابل نیز می گویند که اوباما پیام و تعهد تازه یی برای افغانستان نداشت و هدف امریکا با آمدن قوای آن کشور در افغانستان مبارزه با تروریزم بود اما هنوز تروریستها دراین کشور فعالیت دارند و جنگ پایان نیافته است.

احمد ریاض محصل یکی از پوهنتونها گفت"جنگ امریکا در افغانستان تکمیل نشده و آنها برای نابودی تروریزم و طالبان در افغانستان آمده بودند اما هنوز هم طالبان در بیشتر مناطق فعالیت دارند. آنان می گویند که عملیات شان تکمیل شد، حالانکه چنین نشده است، اما ما بر نیرو های خود اعتبار داریم که عملیات ناکام آنها را تکمیل می کنند".

ذکریا احمدی،یکی دیگر از باشندگان کابل گفت "امریکا در مبارزه با تروریزم در افغانستان ناکام بوده است".

رئیس جمهور امریکا درسخنرانی سالانه اش گفت که پس از حملات دهشت افگنی یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱ نزدیک به ۱۰۰ هزار سرباز امریکایی در افغانستان حضور داشت که اکنون شمار این نیرو ها فقط به ۱۵ هزار نفر رسیده است.

نیروهای امنیتی افغانستان درآغاز سال نو میلادی مسوولیت امنیتی تمام کشور را از نیرو های خارجی به عهده گرفتند و سربازان خارجی از این پس فقط نقش حمایوی و آموزشی را دارا اند.

XS
SM
MD
LG