لینک های دسترسی

Breaking News

حملات پاریس پناهجویان را در اروپا نگران ساخته است


تخمین زده می شود که شمار پناهجویان تازه در اروپا تا پایان سال ۲۰۱۵ به حدود یک میلیون ۵۰۰ نفر برسد.
تخمین زده می شود که شمار پناهجویان تازه در اروپا تا پایان سال ۲۰۱۵ به حدود یک میلیون ۵۰۰ نفر برسد.

در حالیکه تهدیدات حملات دهشت افگنی در اروپا شدت گرفته است، ابری از نگرانی و یاس بر کمپ های مهاجران در آن قاره نیز سایه افگنده است. پناهجویان سوری در آلمان نگران اند که مبادا شعلۀ قساوت روزافزون تندروان گروه دولت اسلامی دامنگیر آنان شود.

فهد پناهجوی ۲۷ سالۀ سوری است که تا چند هفته پیش در دمشق در ورکشاپ کار می کرد و اکنون در کمپ پناهجویان در آلمان به سر می برد. او می گوید که پس از حملات پاریس اکثر کشورها هشدار داده اندکه شاید دهشت افگنان در میان پناهجویان خود را پنهان کرده باشند.

هاشم جوان ۱۷ سالۀ سوری می گوید که به خاطر خدمت جبری عسکری به آلمان فرار کرده است. او می گوید که سوری ها از جنگ و از زیر بم فرار کرده اند و می خواهند به جهان نشان دهند که مردم آن کشور چقدر خوب استند، اما به گفتۀ وی اینگونه قضاوت در مورد مهاجران غیرعادلانه است.

یکی از عوامل عمدۀ مهاجرت جوانان از سوریه، گریز از درگیر شدن در جنگ، چه در صفوف اردوی آن کشور یا هم تندروان ضد حکومت می باشد. هاشم می گوید که اگر از دو دوست یکی به پیوستن به صفوف نیروهای حکومتی و دیگری به پیوستن به صفوف مخالفان مجبور ساخته شوند، آنان ناگذیر اند که بر عزیزان خود گلوله باری کنند یا هم خود کشته شوند.

برای اکثر مهاجران سوری، آلمان مکان نسبتاً امنی باقی مانده است. مردم آلمان به صورت عموم از آنان استقبال کرده و با وصف سرازیر شدن سیل مهاجران در آن کشور، هنوز هم به رسیدگی به مشکل آنان متعهد اند. تخمین زده می شود که تا آغاز ۲۰۱۶ شاید شمار مهاجران در اروپا که عمدتاً از شرق میانه و افریقا می آیند، شاید به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برسد.

هاشم می گوید که روند رسیدگی به درخواستهای پناهجویان به شدت کند است. شماری از مهاجران از چندین ماه به اینسو منتظر مصاحبه استند تا پس از آن بتوانند از حقوق قانونی مهاجرت مستفید شوند.

علاوه بر فراریان کشورهای جنگ زده تا هنوز معلوم نیست که کشورهای اروپایی با انبوه مردمی که از فقر شدید در افریقا و شرق میانه فرار می کنند، چه کاری خواهد کرد.

مهاجرپذیری در ایالات متحده

از چهره های سیاسی ایالات متحده، آنانی در میان مهاجران و پناهجویان مشهور اند که با سیاست خارجی در شرق میانه و افریقا سروکار دارند.

اما بیانات اخیر شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ و برخی از والیان ایالات متحدۀ امریکا در مورد پذیرش مهاجران شرق میانه، برای اکثر پناهجویانی که در کمپ های آلمان به سر می برند، تکاندهنده است.

برخی از مهاجران مسلمان در اروپا، اقداماتی چون عدم پذیرش پناهجویان در شماری از ایالت ها و نظارت از مساجد را، راه حل عجیب و غریب برای مشکلی می دانند که اصلاً وجود ندارد.

از جمع چهار میلیون مهاجر سوری که هنوز هم به شمار آن افزوده می شود، تا حال تنها ۲۲۰۰ نفر آن در ایالات متحده پذیرفته شده اند. حکومت رئیس جمهور باراک اوباما تعهد کرده است تا ۱۰ هزار مهاجر سوری را بپذیرد و نیز گفته است که هرگونه لایحۀ را که بر پذیرش مهاجران سوری و عراقی محدودیت وضع کند، ویتو خواهد کرد.

در میان مهاجران سوری مستقر در کمپ های آلمان بیانات بن کارسن نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده بیشتر زبان به زبان می شود. کارسن دهشت افگنان را به "سگهای دیوانه" تشبیه کرده و گفته بود که "این به معنای تنفر از همه سگها نیست." در میان عربها، کسی را سگ خطاب کردن، توهین بسیار بزرگ است.

قطیبه مهاجر ۱۶ سالۀ سوری که از شهر حلب فرار کرده است با انتقاد از این بیانات آقای کارسن گفت "آن مرد ما را سگهای دیوانه خواند. باید چه فکر کنیم؟"

XS
SM
MD
LG