لینک های دسترسی

Breaking News

شهر ازمیر ترکیه، لانه قاچاقبران انسان


میدانی شهر ازمیر، ترکیه
میدانی شهر ازمیر، ترکیه

تجارت قاچاق انسان در شهر ازمیر ترکیه پر رونق شده و این تجارت به نوع خود به یک اقتصاد مغلق مبدل شده است. قاچاقبران انسان می گویند که برای مصئونیت مهاجرین از صفحات اجتماعی انترنت استفاده می کنند اما پناه جویان می گویند یگانه راه مصئون بودن آنان، درک این سیستم و تحقیق دقیق در مورد قاچاقبران می باشد.

کریم یکی از این قاچاقبران می گوید که در هر کشتی که پناه جویان را انتقال میدهد، یک ناخدا و یک تن دیگر می باشد که در هر ۶۰ ثانیه، گزارش مصونیت کشتی را از طریق صفحه انترنتی WhatsApp به قاچاقبر ارسال می کند، در صورتیکه پیام بعد از یک دقیقه به آنان نرسد، به گفته کریم قاچاقبر پولیس یونان و یا ترکیه را از موقعیت کشتی با خبر می سازد تا پناه جویان را نجات دهند.

وی می گوید که گاهی اوقات محافظان ساحلی قادر به نجات این افراد نمی شوند.

پلان عبور

قاچافبران و پناه جویان در امتداد یک بازار بزرگ شهر ازمیر، در جریان نوشیدن چای سبز و کشیدن سگرت برای سفر به سوی یونان طرح ریزی می کنند.

مردم برای آمادگی سفر در بحر، واسکت های ایمنی آببازی، بکس های پشتی و پوقانه ها را که از آن برای نگهداری موبایل های شان استفاده می کنند، خریداری می کنند. این مهاجران هنگام گشت و گذار در اطراف شهر ازمیر از همدیگر میپرسند که آیا کدام کشتی را برای رفتن به جانب یونان پیدا کرده اند یا خیر؟

برخی اوقات فاصله این سفر بحری تا یونان فقط ۱۰ کیلومتر است، اما به دلیل اینکه مردم بیشتر از گنجایش کشتی در قایق های شکننده و یا رابری سفر میکنند، این فاصله نیز می تواند منجر به مرگ شود.

بیش از ۲۷۶۰ نفر در سال جاری در زمان گذشتن از بحر به جانب قاره اروپا، تلف شده اند.

در این بازار، فضا ناراحت کننده احساس می شود، زیرا پناه جویان ازعملیات پولیس پریشان استند. اما اکثریت در خفا احساس خوشی می کنند. یک مرد عراقی که از موصل آمده است، می گوید بعد از سپری کردن مشکلات فراوان، ترسی از سفر با کشتی را ندارد. چند نوجوان دیگر که از سوریه فرار کرده اند با هیجان می گویند باور شان نمی شود که به زودی به آلمان می روند.

این چهار نوجوان می گویند یک سال پیش پلان فرار شان از شهر حلب سوریه، نقش برآب شده بود و یک سال گرفت تا توانستند چند هزار دالر را که برای این سفر نیاز داشتند، جمع آوری کنند. حد اوسط پولی که قاچاقبران از یک پناه جو برای رفتن به یونان توسط کشتی اخذ می کنند، بین ۱۳۵۰ تا ۲۲۵۰ دالر می باشد. این پول شامل مصارف خروج از سوریه و داخل شدن به ترکیه نمی باشد، مصارف دیگر مانند غذا، و سرپناه هم شامل آن نیست و پناه جویان برای رفتن به آلمان از طریق یونان باید به قاچافبران دیگر پول پرداخت کنند.

یاد گیری سیستم قاچاق انسان

آموختن این سیستم شامل یافتن افرادی می شود که از طریق قاچاقبر مورد نظر به مقصد رسیده باشند. این کار بیشتر در شهر های مثل ازمیر امکان پذیر است زیرا پناه جویان با آمادگی کامل منتظر پیام قاچاقبر می باشند تا کشتی حامل شان را حرکت دهند.

چهار نوجوانی که از شهر حلب سوریه آمده اند چند روز است در ازمیر در مورد قاچاقبران معلومات جمع آوری می کنند.

اکثر پناه جویان در جستجویی افراد قابل اعتماد در ازمیر می باشند، تا پول قاچاقبر را به این افراد امانت بسپارند. و زمانی که به سلامتی به یونان مواصلت کردند این فرد، پول قاچاقبر را بپردازد. پناه جویان می گویند این روش برای مصئونیت شان بسیار مهم است.

گزارش: صدای امریکا

برگردان: ژیلا سمیعی

XS
SM
MD
LG