لینک های دسترسی

Breaking News

نام شانزده نامزد از فهرست مقدماتی حذف شد


مرکز ثبت نام کاندیدان ریاست جمهوری
مرکز ثبت نام کاندیدان ریاست جمهوری
کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان فهرست مقدماتی نام های نامزدان انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را اعلان کرد.

در این فهرست نام های قیوم کرزی، زلمی رسول، داکتر عبدالله، اشرف غنی احمدزی، هدایت امین ارسلا، عبدالرحیم وردگ، عبدالرب رسول سیاف، نادر نعیم، قطب الدین هلال و گل آقا شیرزوی است.

نام های شانزده نفر دیگر که پیشتر برای نامزدی نامنویسی کرده بودند از فهرست مقدماتی، حذف شده است.


داکتر یوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات به خبرنگاران گفت این افراد به دلیل تکمیل نبودن اسناد شان از لست ابتدایی حذف شده اند.

آقای نورستانی افزود "دقیقاً مشکلات عمده شان مشکلات کارت ها بوده، هر کاندید باید یک لک حمایتگر میداشت، از ۲۰ ولایت باید پوره میکردند، بعضی شان هم مشکلات تابعیت بوده."

افرادی که نام هایشان از فهرست مقدماتی حذف شده است می توانند به کمیسیون سمع شکایات انتخابات مراجعه کنند و برای راه یافتن مجدد به فهرست نامزدان، تلاش ورزند.

فهرست نهایی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ۱۶ ماه نوامبر اعلان خواهد شد.


حذف شدگان

در میان کسانی که از فهرست نامزدان احتمالی ریاست جمهوری حذف شده اند، خدیجه غزنوی یگانه نامزد زن در انتخابات ریاست جمهوری نیز شامل است.

همچنان انورالحق احدی، بسم الله شیر، فضل کریم نجمی، انورالحق احدی، سید اسحاق گیلانی، حشمت غنی احمد زی، سرور احمدزی، داود سلطان زوی، حمیدالله قادری و عزیزالله لودین، از جمله نامزدانی اند که از فهرست ابتدایی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری حذف شده اند.

همچنان از میان بیش از سه هزار تن، داوطلبان انتخابات شوراهای ولایتی ۳۵۶ تن به دلیل تکمیل نبودن اسنادی که به کمیسیون مستقل انتخابات ارایه کرده اند از لست ابتدایی حذف شده اند.

در عین حال مسوولین کمیسیون رسیده گی به شکایت های انتخاباتی میگویند نامزدانی که از لست ابتدایی حذف شده اند حق دارند تا ۴۸ ساعت پس از نشر لست ابتدایی اگر خواسته باشند شکایات شان را بخاطر حذف شدن از لست درج کنند.

نادر محسنی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که شکایات نامزدان اعتراض کننده از سوی این کمیسیون طبق قانون بررسی خواهد شد و در صورتکیه اعراض موجه باشد و دلیلی برای حذف شدن کدام نامزد وجود نداشته باشد آن شخص میتواند یک بار دیگر شامل فهرست نامزدان شود.
XS
SM
MD
LG