لینک های دسترسی

Breaking News

کلنتن: جهان انتظار حکومت فراگیری را از مصر دارد


FILE - In this July 24, 2012 file photo, Secretary of State Hillary Rodham Clinton speaks at the State Department Washington
FILE - In this July 24, 2012 file photo, Secretary of State Hillary Rodham Clinton speaks at the State Department Washington

هلیری کلنتن، میگوید مردم مصر و جامعه جهانی از محمد مرسی، حکومتی فراگیر را که شامل زنان و عیسویان باشد انتظار دارند.

هلیری کلنتن، میگوید مردم مصر و جامعه جهانی انتظار دارند تا محمد مرسی، رئیس جمهور جدید مصر، حکومتی فراگیر را که شامل زنان و عیسویان باشد تشکیل دهد.

هلیری کلنتن میگوید رئیس جمهور مرسی بار ها وعده نموده است که بدون در نظر داشت عقاید مذهبی، رئیس جمهور تمام مصری ها خواهد بود.

اما در جریان مذاکرات اوایل ماه جاری، خانم کلنتن میگوید او شاهد نگرانی عیسویان مصری بود. کلنتن گفت، عیسویان در مصر نگران اند که آیا آنان در حکومت جدید به رهبری اخوان المسلمین، حقوق مساوی خواهند داشت. کلنتن گفت:

آنان سوال میکنند و قابل درک هم است که آیا حکومت واضحاً بیشتر بر اساسات اسلامی متکی خواهد بود و آیا تساوی افراد مسلمان و غیر مسلمان را مد نظر خواهد گرفت یا خیر. چرا این اولین باریست که مصر با همچو وضعیتی مواجه میشود و آنان حق دارند این پرسش را مطرح نمایند.

سوالات در مورد آزادی مذهب در مصر، سفر اخیر وزیر خارجه امریکا به مصر را تحت الشعاع قرار داده بود و این در حالی بود که مظاهرات در شهر های قاهره و الکساندریه جریان داشت و در آن اعتراض کنندگان حکومت اوباما را متهم به پیشتیبانی از اخوان المسلمین میکردند.

هلیری کلنتن روز دوشنبه بدنبال نشر گزارش سال2011 آزادی جهانی مذاهب در واشنگتن گفت که ایالات متحده جانبداری از هیچ حزب سیاسی نمیکند. او گفت واشنگتن از حقوق تمام مردم برای داشتن حق کار، زندگی و انتخاب مذهب دفاع میکند و هیچ گروهی نباید مفکوره های خود را به دیگران تحمیل کند. کلنتن میگوید:

مردم مصر به جانب رهبران منتخب خود برای حفاظت از حقوق تمام اتباع کشور و یک اداره عادل و فراگیر، نگاه میکنند.، و دیدگاه ما هم همین است. و اگر رای دهندگان در انتخابات بعدی، نظر خود را تغیر دهند در آن زمان هم ما و هم آنان انتظار خواهیم داشت تا رهبران شان به خواسته های مردم پاسخگو باشند و از قدرت کنار روند. ما آماده همکاری با آن رهبران مصر هستیم که مردم آنان را انتخاب نموده اند، اما ارتباط ما با آن رهبران بر اساس تعهدات شان برای تطبیق اساسات دیموکراسی بر همگان خواهد بود.

ایالات متحده در گزارش سالیانه آزادی جهانی مذاهب میگوید حکومت انتقالی مصر اشاراتی را مبنی بر شمولیت همه در حکومت داده بود اما قادر نگردید تا نیرو های نظامی را که در ماه اکتوبر به سرکوبی قیام کنندگان در خارج از محوطه رادیو تلویزیون مصر پرداخته بود، حسابده سازد.

در این سرکوبی ۲۵ نفر کشته شدند که اکثریت آن عیسویان قبطی بودند.

گزارش حاکی است که در سال ۲۰۱۱ چین در حمایت از آزادی مذاهب گراف پائین تری داشته است که شامل تخطی حقوق تبتی ها و مسلمانان اویغور در ژینگجینگ و همچنان کلیسا های عیسویان در بیجینگ میباشد.

گزارش میگوید حکومت نایجریا به اندازه کافی برای خاموش ساختن خشونت ها توسط گروه افراطی بوکوحرام که هم مسلمانان و هم عیسویان را به قتل رسانیده اند انجام نداده و مسئولین این خشونت ها را به پای میز محاکمه نکشانیده است.هلری کلنتن میگوید:

آزادی مذاهب، فقط در مورد مذهب نیست. برای این نیست که رومن های کاتولیک حق دعا خوانی را داشته باشد و یا مسلمانان مراسم دفن مذهبی ذاشته باشند و یا بهایی ها در خانه های همدیگر اجتماع نموده و دعا خوانی نمایند و یا یهودی ها روز های مقدس خود را یکجا جشن بگیرند. این ها همه رسوم مهم است. اما آزادی مذاهب در مورد حق فکر کردن مردم هم برای خواسته هایشان است، برای آن است که هر آنچه فکر میکنند آنرا به زبان بیاورند، برای اخوت و دوستی با هم یکجا شوند بدون آنکه از هراس به عقب خود نگاه کنند.

این گزارش در مورد هفت کشور دیگر که شامل چین، اریتریا، ایران، کوریای شمالی، سودان، برما و ازبکستان می باشد ابراز نگرانی کرده است.
XS
SM
MD
LG