لینک های دسترسی

Breaking News

از دهم محرم الحرام در افغانستان تجلیل به عمل آمد


دهم محرم الحرام که به نام روز عاشورا نیز یاد میگردد در جهان و افغانستان از سوی مسلمانان به این ملحوظ گرامی داشت میشود که چهارده صد سال قبل امام حسین نواسه حضرت محمد و یارانش از سوی لشکر یزید در کربلا عراق کشته شدند.

برای بزرگداشت از روز عاشورا در مساجد و تکیه خانه های شهر کابل نعت خوانی ها صورت گرفت و در مراسم عزاداری مسولین دولتی نیز شرکت نمودند.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی در مسجد نبی کریم در مراسم عاشورا شرکت نمود. اگر چه رئیس جمهور در این مراسم به سخن رانی نپرداخت، اما سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری گفت که وی و رئیس جمهور اشرف غنی به مناسبت روز عاشورا خون شان را به بانک خون امام حسین اهدا کردند.

آقای دانش گفت "برای همه ما برای مردم افغانستان جای افتخار است که در روز عاشورا شخص اول کشور رئیس جمهور افغانستان به مناسبت عاشورا حسینی خون خود را به بانک خون امام حسین اهدا میکند."

در مراسم جداگانه که در مدرسه خاتم النبیین برگذار گردیده بود عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی و حامد کرزی رئیس جمهور اسبق افغانستان نیز شرکت داشتند.

آقای عبدالله، رئیس اجراییه طی سخنان اش از صلح و ثبات و تقویت اداره حکومت وحدت ملی یاد آوری نمود افزود که با ایجاد حکومت وحدت ملی باور مردم برای آینده بیشتر شده، صلح و امنیت خواست هر افغان است.

آقای عبدالله افزود رئیس جمهور امر تحقیقات در مورد کشته شدن معاون والی کندهار را صادر نموده است که شب گذشته از سوی افراد نامعلوم در پوهنتون آن ولایت به قتل رسید.

آقای عبدالله می گوید "عده ما برای مردم افغانستان این است هر قدم که در راه صلح برداشته میشود مردم خود را در جریان میگذاریم با مردم مشوره میکنیم و با نظر مردم حرکت میکنیم".

از سوی هم شماری از شعیان امروز در مناطق مختلف شهر کابل،‌ مساجد و تکیه خانه مراسم عزاداری عاشورا را برپا نمودند. اما در تکیه خانه ها اکثرآ از ملا امامان شعیان مردم را به اهدا خون به نیاز مندان دعوت کردند.

در این اواخر در افغانستان در روز عاشورا عزاداران شان را به بانک خون میدهند تا کسانیکه نیاز به خون دارند با آنان کمک شود امسال نیز در بسیاری از نقاط شهر کابل بانک های سیار خون وجود داشت.

فرهنگ اهدای خون را کریم خلیلي معاون دوم رئیس جمهور اسبق افغانستان آغاز نموده بود، امروز نیز خلیلی گفت این یک مثال خوبی به جهان اسلام خواهد بود.

محمد رضا باشنده شهر کابل که در یکی از بانک های خون سیار حضور به هم رسانیده بود به صدای امریکا گفت که میخواهد با مردم نیازمند به خصوص نیرو های امنیتی کمک نماید.

رضا میگوید "یک کمک ناچیز است میتوانیم خون بدهیم و جان صد ها عسکر را میتوانیم نجات بدهیم."

امروز در تمامی افغانستان رخصتی عمومی بود و در کنار شعیه مذهب ها، سنی مذهب ها نیز از روز عاشورا تجلیل کردند و در نقاط مختلف شهر کابل به مردم صدقات میدادند.

XS
SM
MD
LG