لینک های دسترسی

Breaking News

تحقیق: چاقی ممکن سبب مرض و حتا سرطان جگر شود


آرشیف: یافته تحقیق تازه نشان می دهد که افراد اضافه وزن در مقایسه با افراد با وزن معمول دو برابر بیشتر معروض به مرض جگر استند
آرشیف: یافته تحقیق تازه نشان می دهد که افراد اضافه وزن در مقایسه با افراد با وزن معمول دو برابر بیشتر معروض به مرض جگر استند

مردان نوجوانی که اضافه وزن اند یا از چاقی رنج می برند در مقایسه با سایر همسالان شان که وزن معمول و سالم دارند، در سال های بعدی عمر شان بیشتر در معرض امراض جگر قرار می گیرند.

یافته‌های تحقیق تازۀ دانشمندان سویدنی نشان می دهد که اگر شخص اضافه وزن از بیماری شکر شکل۲ نیز رنج ببرد، در اوسط عمر، آن شخص ممکن تا ۳.۳ مرتبه بیشتر در معرض مرض جگر قرار بگیرد.

مطالعاتی که در گذشته صورت گرفته است، نشان می دهد که مرض دیابت یا شکر خطر ابتلا به امراض جگر به شمول سرطان جگر را افزایش می دهد، اما تحقیق تازه نشان می دهد که افزایش وزن نیز می تواند عامل ابتلا به امراض جگر باشد.

پژوهشگران سابقۀ ۱,۲۲۰,۲۶۱ مرد بین سنین—۱۷ تا ۱۹ سال—را که اضافه وزن بودند و در اردوی سویدن بین سال های ۱۹۶۹ تا ۱۹۹۶ جذب شدند، مطالعه کردند.

این گروهی تحقیق میزان اضافه وزن و یا چاقی را با استفاده از شاخص وزن بدن یا Body Mass Index تعیین می کرد. بر اساس این اندازه گیری، هرگاه شاخص وزن بدن یک فرد بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ باشد، وزن شخص مطلوب، سالم تلقی می گردد. اما اگر شاخص وزن بدن ۳۰ و یا بالاتر از آن باشد، اضافه وزن و بالا تر از ۴۰ چاقی تلقی می گردد. در تحقیق تازه، پژوهشگران میزان شاخص وزن بدن را کاهش دادند و آنرا بین ۱۸.۵ تال ۲۲.۵ تعیین کردند. محققین، مردان شامل در این پژوهش را با سایر افراد مقایسه کردند.

زمانیکه افراد مورد تحقیق به اردو پیوستند، حد اوسط شاخص وزن بدن ۲۱.۵ بود و ۱۰۰ هزار نفر اضافه وزن بود و ۲۰ هزار نفر دیگر چاق. بر اساس یافته های این تحقیق، میزان چاقی مردان در بین سال های ۱۹۶۹ تال ۱۹۹۶ نیز متفاوت بود. در سال ۱۹۶۹، حدود شش در صد مردان اضافه وزن بودند و کمتر از یک در صد از چاقی رنج می بردند. اما در سال ۱۹۹۶، حدود ۱۲ در صد مردان جوان اضافه وزن بودند و تقریباً سه در صد آنان از چاقی رنج می بردند.

در دوره های تعقیبی این تحقیق، معلوم شد که ۵۲۸۱ تن از این مردان به مرض جگر مبتلا شده بودند که شامل سیروز و از کار افتادن جگر می گردید. علاوه بر آن، ۲۵۱ تن دیگر به سرطان جگر مبتلا شدند.

زمانیکه این افراد با سایر افرادیکه شاخص وزن بدن شان کمتر از ۲۲.۵ بود، مقایسه شد، معلوم گردید که با افزایش شاخص وزن بدن، افراد اضافه وزن ۵۰ در صد بیشتر معروض به ابتلای مرض جگر می شوند و افراد چاق دو برابر بیشتر معروض به مرض جگر می گردد.

زمانیکه پژوهشگران سرطان جگر این افراد را مورد مطالعه قرار دادند، واضح شد که افراد اضافه وزن ۶۰ در صد بیشتر به ابتلای امراض معروض اند و کسانی از چاقی رنج می برند خطر ابتلا به مرض جگر بیشتر از سه برابر افزایش یافته است.

پژوهشگران این تحقیق می گویند که داکتر باید بدانند که پسران نوجوان که اضافه وزن دارند و یا چاق استند، در آینده بیشتر به مرض جگر معروض استند و در صورت ضرورت در اوایل زندگی از اضافه وزن شدن و چاقی جلوگیری گردد.

کرن بیسین اینکویست، یکی از این پژوهشگران، به خبرگزاری رویترز گفته است که "چاقی یکی از عوامل عمده به شماری از سرطان ها است و سرطان جگر یکی از آنان می باشد."

این تحقیق پیشنهاد می کرد تا افراد در طول زندگی شان وزن سالم داشته باشند، زیرا اضافه وزن و چاقی معروض به امراض جگر به شمول سرطان جگر می باشند. بر اساس این تحقیق، بسیار افراد در مورد رابطه بین چاقی و سرطان، آگاهی ندارند.

XS
SM
MD
LG