لینک های دسترسی

Breaking News

حملۀ مرگبار سال ۲۰۲۱ در جریان روند تخلیه از افغانستان قابل جلوگیری نبود – سنتکام


به تاریخ ۲۶ اگست ۲۰۲۱ در اثر حملۀ انتحاری در بین ازدحام مردم در نزدیکی دروازۀ میدان هوایی کابل ۱۳ نظامی امریکایی و بیش از ۱۷۰ غیرنظامی افغان کشته شدند.
به تاریخ ۲۶ اگست ۲۰۲۱ در اثر حملۀ انتحاری در بین ازدحام مردم در نزدیکی دروازۀ میدان هوایی کابل ۱۳ نظامی امریکایی و بیش از ۱۷۰ غیرنظامی افغان کشته شدند.

قوماندانی مرکزی قوای ایالات متحده (سنتکام) با نشر یافته‌های یک تحقیق گفته است که حملۀ مرگبار انتحاری در جریان روند پرهرج و مرج تخلیۀ نظامی از افغانستان در اگست سال ۲۰۲۱ قابل جلوگیری نبوده است.

در این حمله که به تاریخ ۲۶ اگست ۲۰۲۱ به وقوع پیوست، ۱۳ نظامی امریکایی و بیش از ۱۷۰ غیرنظامی افغان کشته شدند.

این یافته‌ها، اظهارات شماری از نظامیان امریکایی را رد می‌کند که گویا مهاجم انتحاری قبل از انجام حمله شناسایی شده بود، اما نظامیان از فرماندهان خود اجازۀ هدف قرار دادن وی را دریافت نکردند.

در گزارش سنتکام از عامل این حمله به نام عبدالرحمان اللوگری یاد شده است که عضو داعش بود و در یکی از زندان‌های افغانستان محبوس بود، اما پس از مسلط شدن طالبان و باز شدن دروازه‌های زندان‌ها از بند رها شده بود.

اظهارات تیلر ورگاس اندورس، یک نظامی امریکایی که در حملۀ مرگبار در جریان روند تخلیۀ نظامی از افغانستان زخمی شده بود، مناظرات گسترده و انتقادات شماری از قانونگذاران امریکایی را بر انگیخت.

اندروس در یک جلسۀ استماعیۀ کانگرس امریکا در ماه مارچ سال گذشته ادعا کرد که نشان‌زن‌های امریکایی عامل احتمالی انتحاری را در بین جمعیت شناسایی کرده بودند، اما فرماندهان مافوق به آنان اجازه ندادند که مهاجم را از پا در آورند.

اما یافته‌های سنتکام حاکی است که شخصی را که نشان‌زن‌های امریکایی بر وی مظنون بودند، عامل انتحاری نبود. خبرگزاری اسوشیتدپرس، بدون ذکر نام، از قول یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی سنتکام نگاشته است: "در بیش از دو سال گذشته، برخی نظامیان ادعا کرده اند که گویا آنان بم‌گذار انتحاری را زیر رصد داشتند و می‌توانستند [با از بین بردن وی] از حمله جلوگیری کنند. اکنون می‌دانیم که این [ادعاها] درست نیست."

تحقیق‌کنندگان گفته اند که فردی که به گونۀ نادرست مهاجم انتحاری پنداشته شده بود، از ساعت هفت تا ده صبح در نزدیکی دروازۀ میدان هوایی بین‌المللی کابل دیده شده بود، حالانکه بر اساس یافته‌های این تحقیق، عبدالرحمان اللوگری، هفت ساعت بعد و فقط لحظاتی پیش از انجام حمله خود را به ساحه رسانده بود.

سنتکام پس از انجام تحقیقات به جزییات بیشتر حملۀ انتحاری در جریان عملیات تخلیۀ نظامی پی‌برده است، اما آنچه در این تحقیق نهایی شده، این است که: "این حمله قابل جلوگیری نبود و هشدارها از تهدیدات پیش از وقوع این حمله و مشخصات مهاجم مظنون انتحاری "بسیار مبهم" بود."

تیم تحقیقاتی گفته است که برای این ارزیابی که در سپتمبر سال گذشته به دستور فرمانده سنتکام روی دست گرفته شد، بر علاوۀ ۱۹۰ مصاحبه که قبل از آغاز تحقیقات انجام شده بود، ۵۲ مصاحبۀ دیگر با نظامیان امریکایی انجام داده شده است.

سنتکام در نومبر ۲۰۲۱ و در پایان تحقیقات ابتدایی گفته بود که حملۀ انتحاری در جریان روند تخلیه از افغانستان به دلیل ازدحام بیش از حد افغان‌ها در پشت دروازه‌های میدان هوایی کابل "قابل جلوگیری" نبود.

این مطلب بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس تهیه شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG