لینک های دسترسی

Breaking News

فعالیت نخستین فابریکه پروسس شالی در ننگرهار آغاز شد


نخستین فابریکه پروسس و بسته بندی شالی به سطح افغانستان در ولایت ننگرهار آغاز به فعالیت نموده است.

ماشین و سامان آلات این فابریکه که با معیارهای بین المللی ساخته شده است از سوی اداره انکشافی ایالات متحده امریکا فراهم شده است.

نخستین فابریکه پروسس و بسته بندی برنج در ولایت ننگرهار در ولسوالی بهسود آغاز به فعالیت نموده است.

این فابریکه که توسط یک دهقان بنا نهاده شد، در نوع خود اولین فابریکه به سطح افغانستان است که در یک ساعت پنج تن شالی را پروسس می کند و به سطح جهانی قابلیت پروسس برنج را نیز داراست.

فابریکه پروسس شالی در یک منطقه دور افتاده و منزوی فعال است اما کمک بزرگی برای دهاقین و فروش شالی زارعین بشمار می رود.

حاجی غلام نبی مالک این فابریکه که در گذشته ها سرگرم یک کوپراتیف در ننگرهار بود، می گوید پانزده در صد اداره انکشافی ایالات متحده امریکا نیز با ایشان در ساخت این فابریکه بخصوص در عرصه فراهم آوری وسایل کمک کرده است.

حاجی غلام نبی می گوید "در یک ماه ما تقریباً ۷۵۰ تن شالی را پروسس کردیم، ذخیره ۸۰۰ و یا ۹۰۰ تن داریم، شالی اینجا بسیار پیدا می شود وما تنها شالی بهسود را کار نمی کنیم بلکه به سطح منطقه کار می کنیم. در آینده ما پلان داریم که ما ده هزار تن شالی را پروسس کنیم در یک سال."

نبی، مالک این فابریکه می گوید هنوز تنها در ولایات شرقی کشور از ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ زارع را با خود دارند که به این فابریکه شالی عرضه می کنند.

وی می گوید غیر از عدم موجودیت امکانات مالی دیگر مشکلی ندارد و حتی مشکل بازار یابی آنها نیز حل شده است.

ماشین آلات این فابریکه کاملا عصری است و یکی از کارمندان این فابریکه می گوید که آنها تلاش می ورزند از انجینران پنجابی این فابریکه، کار را بیاموزند.

قربان علی علیزاده می گوید "مدرن است که تا بحال در افغانستان نیست و نبوده تا بحالی، اولین بار است که همین کمبنی سمیع ابراهیم آن را آورد."

با آغاز کار فابریکه پروسس شالی به هزاران دهقان زمینه کار مهیا شده و بالای اقتصاد منطقه نیز تاثیرات فراوان گذاشته است.

ضیاالحق می گوید "به نسبت بازار وماشینهای سیار بسیار ارزان پروسس می شوه در این فابریکه، برنج هم نسبت به بازار بسیار ارزان می فروشه وکیفیت پروسس اش بسیار خوب است، امسال از مشکلات انتقال شالی به جاهای دیگه هم نجات پیدا کردیم ومصارف ما هم کم بود."

ذبیح الله زمری منشی شورای ولایتی ننگرهار از ایجاد چنین فابریکه ها ابراز حمایت کرده آن را در بهبود اقتصاد ننگرهار خیلی مهم می داند.

ریاست زراعت و مالداری ننگرهار این فابریکه را یک دست آورد بزرگ می خواند و تاکنون شصت کارگر در این فابریکه کار می کند که امید بر آن است این فابریکه در آینده با ارایه کورس های آموزشی گسترش بیشتر یابد.

XS
SM
MD
LG