لینک های دسترسی

Breaking News

انتقاد روحانی از پولیس امربالمعروف ایران


روحانی گفته است که وقار شهروندان باید حفظ شود.
روحانی گفته است که وقار شهروندان باید حفظ شود.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران، استفاده از هزاران پولیس مخفی گشت ارشاد (امر بالمعروف و نهی از منکر) را در تهران به شدت به باد انتقاد گرفت.

حدود ۷۰۰۰ منسوب مرد و زن پولیس ارشاد روز دو شنبه در جاده های تهران، زنان جوان را به خاطر رعایت مناسب حجاب و شنیدن موسیقی به صدای بلند در موترها زیر نظر گرفته و در مورد متلخفان گزارشدهی می کردند.

رئیس پولیس ارشاد گفت که منسوبان آن اداره اجازه نداشتند که کسی را باز داشت کنند و فقط ذریعۀ پیام تلیفونی در مورد متخلفان به مرکز عمومی پولیس گزارش می دادند.

پولیس ارشاد همواره زنان و دختران را به خاطر عدم رعایت حجاب بازداشت کرده است.
پولیس ارشاد همواره زنان و دختران را به خاطر عدم رعایت حجاب بازداشت کرده است.

آقای روحانی ضمن تعهد به حفاظت از حقوق شهروندان ایران گفت که چنین اقداماتی نباید از سوی حکومت اتخاذ شود. او افزود که وظیفۀ نخست اش احترام به وقار و شخصت مردم است.

پولیس ایران بخشی از قوای مسلح آن کشور است که از سوی آیت الله علی خامنه یی رهبر ارشد مذهبی ایران نظارت می شود، اما حکومت نیز از طریق وزارت داخله در پالیسی های پولیس نقش دارد.

پولیس ارشاد ایران همواره زنان را به خاطر پوشیدن لباسهای روشن، لغزیدن چادر از بالای سر یا هم آرایش و مردان را به خاطر شکل "غیرقابل قبول" موی و شیوۀ پوشیدن لباس، بازداشت کرده است.

زنان در ایران در اماکن عامه نباید لباس سفید و روشن به تن داشته باشند.
زنان در ایران در اماکن عامه نباید لباس سفید و روشن به تن داشته باشند.

پولیس در ایران باربار دوکان های سلمانی و آرایشگاه ها را به خاطر اصلاح موی مشتریان به سبک غربی و قهوه خانه ها و چایخانه ها را به خاطر اینکه پسران و دختران در آنجا قوانین اسلامی را به درستی رعایت نمی کنند، مسدود کرده است.

روحانی در سال ۲۰۱۳ با آرای عمدتاً جوانان در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد و در آن زمان با قوانین سختگیرانۀ اسلامی مخالفت داشت. اکثر جوانان ایرانی آرزو داشتند که ریاست جمهوری روحانی با رفع برخی محدودیت های فرهنگی توأم خواهد بود.

اما سیاستمداران محافظه کار ایران با هشدار از "نفوذ فرهنگ غربی" جلو هرگونه تسهیل سختگیری های فرهنگی و اجتماعی را گرفته است. آنان سال گذشته از روحانی به خاطر اینکه گفته بود پولیس باید به جای تطبیق اسلام، قانون را تطبیق کند، به شدت انتقاد کردند.

XS
SM
MD
LG