لینک های دسترسی

Breaking News

استقبال توأم با اعتراض از روحانی در پاریس


لوران فبیوس وزیر خارجۀ فرانسه از حسن روحانی رئیس جمهور ایران پذیرایی کرد.
لوران فبیوس وزیر خارجۀ فرانسه از حسن روحانی رئیس جمهور ایران پذیرایی کرد.

فرانسه روز پنج شنبه با امضای قرارداد درازمدت موترسازی و تعهد برای تقویت روابط تجارتی، از حسن روحانی رئیس جمهور ایران در سفر تاریخی وی به اروپا استقبال کرد.

پس از آنکه توافق هسته‌ای میان ایران و قدرتهای غربی وارد مرحلۀ عملی شد، شماری از تحریم‌های اقتصادی غرب بر آن کشور تسهیل یافت اما هنوز هم آثار تنشهای چند دهۀ اخیر با ایران، بر روابط تهران و غرب سایه افگنده است.

مانویل والس صدر اعظم فرانسه گفت که کشورهای جهان باید دشمنی گذشته را فراموش کنند. او گفت که ایران می تواند بالای فرانسه حساب کند و به گفتۀ وی فرانسه در دسترس ایران قرار خواهد داشت.

آقای روحانی نیز با تاکید بر گرداندن صفحۀ تاریخ خواهان از سرگیری تجارت "میان شرق و غرب" شد. اما ادامۀ تحریمهای ایالات متحده بر نظام بانکداری ایران عرصه را برای شرکتهای اروپایی تنگ می سازد تا در صدد تجارت با ایران بر آیند.

فعالان حقوق بشر در پاریس به خاطر ادامۀ اعدام در ایران، هنگام ورود رئیس جمهور روحانی به پاریس مظاهره کردند.
فعالان حقوق بشر در پاریس به خاطر ادامۀ اعدام در ایران، هنگام ورود رئیس جمهور روحانی به پاریس مظاهره کردند.

دیدار روحانی از پاریس با یک رشته مظاهرات به خاطر ادامۀ اعدامها سیاسی در ایران نیز توأم بود. مظاهره کنندگان روز پنجشنبه بر فراز یکی از پلهای مشهور شهر پاریس لوحۀ را نصب کردند که در آن نوشته شده بود "روحانی، اعدام کنندۀ آزادی، خوش آمدی".

آقای روحانی به سلسلۀ سفر به چند کشور اروپایی به هدف بهبود و تقویت روابط اقتصادی و دیپلوماتیک از ایتالیا وارد فرانسه شد، جاییکه به ارزش چندین میلیارد یورو، قراردادهای تجارتی میان دو کشور امضا شد.

دستآوردهای اقتصادی

شرکت پژو-ستروین فرانسه اعلام کرده است که با شرکت موترسازی "خودرو" ایران سالانه ۲۰۰ هزار موتر در داخل ایران تولید کند. شرکت یاد شده گفته است که کار عملی در این زمینه تا پایان سال روان با مشارکت ۵۰ – ۵۰ دو طرف آغاز خواهد شد.

قرار است در طول روز پنجشنبه حدود ۲۰ قرارداد بزرگ میان فرانسه و ایران در حضور رئیس جمهور فرانسوا هولاند و رئیس جمهور روحانی امضا شود که جزئیات اکثر این قراردادها تا شام پنجشنبه ارایه خواهد شد.

رئیس جمهوری ایران با مجموعۀ از رهبران تجاری فرانسه دیدار کرد.
رئیس جمهوری ایران با مجموعۀ از رهبران تجاری فرانسه دیدار کرد.

انتظار می رود که شرکت هوایی فرانسه یا ایرفرانس سر از ماه اپریل پروازهای خود را به ایران از سر گیرد. همچنان به نقل از رسانۀ دولتی ایران، چندین خط هوایی دیگر اروپایی نیز در نظر دارند که پروازهای شان را به ایران از سرگیرند.

همزمان با سفر حسن آقای روحانی به فرانسه، دو مقام ادارۀ هوانوردی ایران برای امضای قرارداد خرید ۱۱۴ طیارۀ ایربس به پاریس رفتند.

ایران برای نوسازی صنعت هوانوردی خود به ۵۰۰ طیارۀ جدید نیاز دارد که در آن میان هشت طیارۀ ایربسA380 -بزرگترین طیارۀ مسافربری جهان - نیز شامل است. پس از امضای قرارداد، طیاره های یاد شده در جریان پنج سال به ایران تحویل داده خواهد شد.

هزینۀ خریداری این ۵۰۰ طیاره حدود ۱۰ میلیارد دالر می شود که پول آن از سوی بانک های اروپایی تامین شده و ایران در جریان ۱۵ تا ۲۰ سال آن را به گونۀ قسط همراه با سود به بانک های وام دهنده باز خواهد پرداخت.

XS
SM
MD
LG