لینک های دسترسی

Breaking News

روحانی در امریکا لابی قوی می خواهد


حسن روحانی می گوید پنج بار درخواست ملاقات با اوباما را رد کرد
حسن روحانی می گوید پنج بار درخواست ملاقات با اوباما را رد کرد
حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران پس از اشتراک در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک در باره آینده روابط ایران و امریکا صحبت کرده است.

خبرگزاری فارس به نقل از رئیس جمهوری اسلامی ایران نوشته اشت که "در قدم های باید برای برداشتن تحریم ها علیه ایران اقدام شود."

آقای روحانی گفت مسئله بعدی جلوگیری از جنگ جدید و ثبات در منطقه بوده که در مذاکرات با نمایندگان کشورهای مختلف مورد بحث قرار گرفته است.

به گفته رئیس جمهوری اسلامی ایران سپس به تلاش هیات ایرانی بر "سخت کردن فضا" برای اسرائیلی ها و جلب افکار عمومی امریکا به "دروغ پراکنی های مسئولان این کشور درباره ایران" اشاره کرد.

حسن روحانی گفت "اسرائیل لابی بسیار قوی در امریکا دارد که در کانگرس دارای نفوذ است و اتفاقا این ما هستیم که باید جای خالی یک لابی قوی ایرانی را در آینده پر کنیم."
آقای روحانی معتقد است که ایران باید کاری کند تا "در بخش‌های مختلف عده‌ای تلاش کنند تا افکار و مواضع ایران و نظرات ملت ایران را به گوش مردم امریکا برساند."

ملاقات با اوباما

یکی از نکات عمده سفر رئیس‌جمهور ایران به نیویارک مکالمه تلفنی او با باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا بود. آقای روحانی گفت امریکایی ها قبل از عزیمت وی به نیویارک و در طول سفر بارها خواستار ملاقات میان دو رئیس جمهور شده بودند و پنج بار پیام فرستاده بودند "اما به دلیل این که نسبت به همه ابعاد و زوایا فرصت توافق بر جزئیات نبود" این ملاقات صورت نگرفت.

آقای روحانی گفت به دلیل جوی که در رسانه های امریکا پیش آمد و گفته شد که ایران در این سفر امریکا را تحقیر کرده و در این فضای گل آلود "معمولا عده ای ماهی می گیرند" تصمیم گرفته که فضا را ترمیم کند.

به دنبال مکالمه تلفنی آقایان روحانی و اوباما، شماری از چهره های تندرو و اصولگرا در ایران آقای روحانی را به باد انتقاد گرفتند. عده ای نیز در بدو ورود او به تهران در میدان هوایی مهرآباد شعارهایی علیه ارتباط میان دو کشور سردادند و در این میان یک نفر نیز به سوی موتر حامل او بوت پرتاب کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت مکالمه اش با رئیس جمهوری امریکا در آخرین لحظه و طی تماس طرف امریکایی با موبایل سفیر ایران تماس گرفت و مکالمه انجام شد.

آقای روحانی گفت " به آقای اوباما گفتم در ٣٥ سال گذشته بین ایران و امریکا فضای بسیار تاریکی وجود داشته و مسئله ایران و امریکا مسئله ای نیست که در کوتاه مدت قابل حل باشد و او هم درجواب گفت که من هم گفته‌ام این یک شبه حل نمی‌شود و نیاز به زمان داریم."

رئیس‌جمهوری ایران گفت "اوباما به من گفت که ما در داخل مشکلات فراوانی داریم و شما هم در داخل ایران مشکلات فراوانی دارید بنابراین ما باید فکر کنیم چگونه از این مشکلات عبور کنیم."

آقای روحانی گفت که به اوباما گفته است "ما این اعتماد را می‌خواهیم که شما به حق هسته‌ای مردم ما اعتراف و احترام کنید و شما اعتماد می‌خواهید که ما بمب نسازیم و ما از الان گفته‌ایم که دنبال بمب نیستیم...از این رو تنها راه میز مذاکره است و بس."
XS
SM
MD
LG