لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو: ۱۳۹۶ سال شکست داعش در افغانستان است


نیروهای امریکایی در سه ماه گذشته تقریباً ۴۶۰ حمله هوایی را برضد داعش در افغانستان انجام داده اند
نیروهای امریکایی در سه ماه گذشته تقریباً ۴۶۰ حمله هوایی را برضد داعش در افغانستان انجام داده اند

مقام‌های نظامی افغان و امریکایی، می‌گویند که نیروهای مشترک افغان و خارجی در چند ماه گذشته، دستاوردهای خوبی در مبارزه با دهشت‌افگنی به ویژه گروه داعش داشته اند.

دگروال ویلیم سیلوَن، سخنگوی مأموریت حمایت قاطع در افغانستان و عضو نیروهای بحری ایالات متحدۀ امریکا امروز در کنفرانس مشترک خبری با سخنگوی وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که نیروهای امریکایی در سه ماه گذشته تقریباً ۴۶۰ حمله هوایی را برضد داعش در افغانستان انجام داده اند.

او افزود که در جریان ماه مارچ نیروهای ضد دهشت افگنی امریکا، ۷۹ حمله هوایی را در جنوب ننگرهار انجام دادند، حملاتی که منجر به کشته شدن بیش از ۲۰۰ جنگجوی داعشی شد.

دگروال سیلوَن، تأکید کرد که قوای امریکایی و مأموریت حمایت قاطع در کنار نیروهای امنیتی افغان که رهبری عملیات‌ها را به دوش دارند، بالای داعش فشار خواهند آورد.

او افزود "در سال ۱۳۹۶ هدف ما در کنار همکاران افغان، شکست داعش در افغانستان است تا مطمئن شویم که افغانستان پناهگاهی امن برای آنان نباشد، زمانی که در سایر نقاط جهان شکست می خورند. پیام ما برای جنگجویان داعش که فکر می‌کنند افغانستان پناهگاهی امن خواهد بود، این است که اگر به افغانستان می‌آیید، شما را خواهیم کشت یا گرفتار خواهیم کرد".

به گفتۀ وی، از دو سال گذشته با قدعلم کردن داعش، این گروه دو سوم ساحات تحت کنترول خود را از دست داده و شمار شمار جنگجویان شان نیز به نصف کاهش یافته است.

در همین حال، جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت که از آغاز ماه حمل تا اکنون، ۹۶ عضو گروه داعش به شمول ملا ذاکر عادل و سید عمر باجوری دو قوماندان این گروه در افغانستان کشته شده اند.

او افزود "ما در ماه حمل در ننگرهار دستاوردهای خوبی داشته ایم، در اچین، کوت و در مربوطات ولایت ننگرهار گروپ‌های زیادی داعش را از بین برده ایم، پناهگاه‌ها و مراکز آموزش شان را از بین برده ایم".

پیش از این وزارت دفاع افغانستان به صدای امریکا گفته بود که در جریان سال ۱۳۹۵ خورشیدی، دوهزار و ۵۷۰ عضو گروه داعش در افغانستان کشته، ۶۰۶ تن زخمی و ۸۸ تن دیگر بازداشت شده اند.

سفر مقامات نظامی روسی به پاکستان

در نشست امروز، جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، از سفر هیأت روسی به پاکستان انتقاد کرد.

گزارش‌های دیروز نشر شد که گویا این هیأت روسی از بخش‌های قبایلی پاکستان، مناطق که مراکز آموزشی طالبان قرار دارد، دیدن کرده است.

جنرال وزیری گفت، او نیز خبر دارد که "گفته می‌شود معاون لوی درستیز روسیه به میران‌شاه سفری داشته است".

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان افزود، روسیه اگر می‌خواهد که تروریزم در منطقه ازبین برود، بهترین راه این است که با حکومت، نیروهای امنیتی و نظام قانونی افغانستان کمک کند.

او گفت "اگر روسیه با طالبان کمک کند، با طالبان ارتباط داشته باشد، این (کار) به روسیه هیچ نوع کمکی نمی‌کند...همین طالبان بودند که چیچن را به رسمیت شناخته بودند، همین طالبان بودند که در چیچن مشکلات ایجاد کردند...بنابر این روسیه اگر می‌خواهد از شر تروریزم خلاص شود با دولت افغانستان کمک کند".

جنرال وزیری، تأکید کرد، هر کشوری؛ ایران، روسیه و سایر کشورهای همسایه با دولت قانونی افغانستان همکاری کنند، چون نیروهای امنیتی و حکومت افغانستان در مبارزه با تروریستان نسبت به هر کشوری متعهد بوده و بیشتر قربانی داده است.

دگروال ویلیم سیلون نیز با تأیید اظهارات جنرال وزیری گفت که حمایت از طالبان، فراهم‌کردن جای ملاقات و حقانیت دادن به گروه طالبان، کمکی به وضعیت نمی‌کند.

هنوز هدف سفر این هیأت روسی مشخص نیست؛ اما زمانی انجام می‌شود که تا هشت روز دیگر مسکو میزبان نشست چندجانبه در رابطه به مسألۀ امنیت و گفتگوهای صلح در افغانستان است.

سفارت روسیه در کابل هنوز در خصوص سفر این هیأت نیز چیزی نگفته است.

در همین حال، قرار است که به زودی شفاخانۀ ۴۰۰ بستر دوباره به کار آغاز کند، به گفتۀ مقام‌های وزارت دفاع ۹۰ درصد کار بازسازی این شفاخانه تکمیل شده است و تحقیقات چگونگی حمله هشتم مارچ بر این شفاخانه نیز به زودی اعلام می‌گردد.

از سوی دیگر، مأموریت حمایت قاطع برای بازسازی این شفاخانه ۲.۷ میلیون دالر را کمک می‌کند که ۱.۷ میلیون آن برای خرید تجهیزات طبی و متباقی آن به لوازم دفتری مصرف خواهد شد.

XS
SM
MD
LG