لینک های دسترسی

Breaking News

جنبش روشنایی دوباره به تظاهرات خود آغاز می‌کند


جنبش روشنایی، در صورت عدم تغییر این تصمیم، به روز اول اسد راه‌اندازی تظاهرات نامحدود و گسترده را اعلان کرده است.
جنبش روشنایی، در صورت عدم تغییر این تصمیم، به روز اول اسد راه‌اندازی تظاهرات نامحدود و گسترده را اعلان کرده است.

جنبش روشنایی در مظاهرۀ دیروزی خود به حکومت افغانستان دو هفته فرصت داد تا تصمیم کابینۀ این کشور مبنی بر تغییر مسیر برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنسان از بامیان به سالنگ را لغو کند.

اما شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در گفتگو با صدای امریکا در واکنش به این مسأله گفت که هدف تأمین انرژی برق در بامیان است که کار این پروژه آغاز شده است؛ اما اگر جنبش روشنایی اهداف دیگری در سر دارد؛ باید آن را روشن سازد.

آقای مرتضوی گفت "اگر موضوع برق بامیان است، شما در جریان استید که تفاهمنامۀ انتقال برق برای بامیان با حضور رئیس جمهور، چند هفته قبل امضا شد، از اول سرطان کارش رسماً شروع می‌شود تا قوس سال ۹۸، حداقل در مرحلۀ اول برای بیست هزار خانه برق رسماً توزیع می‌گردد و طی شش ماه سروی برای مناطق مرکزی، کارش انجام می‌شود".

آقای مرتضوی افزود که تمام این کارها بر اساس خواست مردم از سوی حکومت وحدت ملی انجام شده است.

دیروز جمعه روز سوم عید، جنبش روشنایی در گردهمایی بزرگ در مصلای شهید مزاری در غرب کابل به حکومت افغانستان دو هفته فرصت داد که تصمیم کابینه مبنی بر انتقال ۵۰۰ کیلوولت برق ترکمنستان را تغییر دهد و این لین برق را به جای سالنگ، از مسیر بامیان منتقل کند.

ماه گذشته تفاهمنامۀ انتقال برق به بامیان، در حضور رئیس جمهور در ارگ امضا شد.

محمدکریم خلیلی معاون دوم رئیس جمهور پیشین افغانستان، داکتر صادق مدبر رئیس پیشین اداره امور و شماری از اعضای ولسی جرگه از سخنرانان این گردهمایی بودند.

قطعنامۀ این گردهمایی را عزیز رویش یکی از فعالان مدنی خواند که در آن تا زمان پذیرفتن خواست‌های جنبش روشنایی، از راه‌اندازی تظاهرات گسترده نیز هشدار داده شده است.

"حکومت تا دو هفتۀ دیگر فرصت دارد تا به مطالبۀ برحق میلیون‌ها شهروند کشور احترام بگذارد و با لغو تصمیم توهین‌آمیز و غیرعادلانۀ کابینه خط انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت را به مسیر اصلی آن، یعنی بامیان – میدان‌وردک برگشت دهد".

جنبش روشنایی، در صورت عدم تغییر این تصمیم، به روز اول اسد راه‌اندازی تظاهرات نامحدود و گسترده را اعلان کرده است. در قطعنامۀ این جنبش گفته شده است که آنان برای رسیدن به حقوق شان، به نافرمانی مدنی ادامه می‌دهند.

پس از تصمیم کابینه حکومت، جنبش روشنایی تظاهرات گسترده را راه‌اندازی کرد که سپس محمداشرف غنی رئیس جمهور برای بررسی تخنیکی و اقتصادی این پروژه یک کمیسیون ایجاد کرد و این کمیسیون تصمیم کابینه حکومت، انتقال برق از مسیر سالنگ به جای بامیان را تأیید کرد.

ماه گذشته حکومت افغانستان، تفاهمنامۀ انتقال برق ۳۰۰ میگاوات را با بانک انکشاف آسیایی امضا کرد که بر اساس آن قرار است پس از بررسی‌های تخنیکی، کار این پروژه در همین ماه آغاز شود.

XS
SM
MD
LG