لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار روسیه به ناتو به خروج قبل از وقت از افغانستان


نماینده روسیه درناتو گفته است افغانستان باید قبل از خروج نیروهای ائتلاف بین المللی از آن کشور، توان تامین امنیت خویش را باشد درغیر آن منطقه با خطرات احتمالی مواجه خواهد شد.

نیکلای کورچونوف، نماینده روسیه در ناتو با توصیف عملیات ناتو در افغانستان به عنوان نقطه عطفی برای آن ائتلاف نظامی غرب، بر اهمیت مقابله با تهدیدات امنیتی از قلمرو افغانستان و خطرات احتمالی به ثبات و تمام منطقه تاکید کرده است.

این اظهارات وی در گزارش تلویزیون 'نوفستی' - یک سازمان غیر انتفاعی مستقل - امروز در زمانی نشر شده است که انتظار می رود وضعیت افغانستان بر اجندای جلسه بحث وزرای دفاع کشورهای عضو به تاریخ نهم و دهم اکتوبر امسال چیره شود.

در پرتو رویدادهای نگران کننده چون حملات نیروهای افغان یا نفوذی های شورشیان در اردوی ملی بر سربازان امریکایی و ناتو ، روسیه از فراهم کردن زمینه به دشمن با تعیین هر نوع جدول زمانی مشخص برای خروج ناتو هشدار می دهد.

او معتقد است با خروج نیروهای خارجی از افغانستان ظاهرا خطر احتمالی وخیم شدن اوضاع وجود دارد.

اما میرزا نبی میرزا زاده، تحلیلگر امور سیاسی تاجک مقیم دوشنبه می گوید: این اظهارات تنها به خاطر این است که روسیه می خواهد با استفاده از این فرصت، حضور از دست رفته خود در آسیای مرکزی و دیگر کشورها را تقویت ببخشد.

او می گوید: " این حرف ها، این ادعاهایی که روسیه دارد در آسیای مرکزی ضمن سفر ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به تاجکستان فاش شد و او خیلی سراسیمه وار آقای پوتین آمد به تاجکستان وسازش نامه حضور پایگاه 201 روسیه در تاجکستان را برای 30 سال دیگر به امضاء رسانید و گفت که این محض به خاطر تحکیم امنیت در آسیای مرکزی وتقویت ثبات است. این نشان دهنده این است که روسیه با این هشدارها نشان میدهد که حضور روسیه درمنطقه بسیار مهم است."

نماینده روسیه در ناتو تذکر داده است که بی مسوولیتی به شکل جرم شایع دوامدار و تولید غیرقانونی موادمخدر در بسیاری ولایات و مناطق افغانستان نباید انتقال شود.

اما میرزا زاده، تحلیلگر تاجک می گوید که مشکلات و آزمون های امنیتی که گرچه افغانستان پس از خروج نیروهای بین المللی با آن مواجه خواهد شد، حتمی است اما به گفته میرزا زاده به پیمانه یی نیست که مایه نگرانی شدید برای منطقه و کشورهای همسایه شود.

میرزازاده می گوید: "نیروهای افغانستان توانسته اند درهمکاری با نیروهای ناتو تجربه هایی بیاموزند ودرمنطقه تسلط دارند، وفکر می کنم هیچ وقت عموما در منطقه یعنی همسایگان افغانستان مثل تاجکستان و ازبکستان توان آن رادارند که بتوانند امنیت خودشان را تا اندازه یی تامین کنند بنابراین فکر نمی کنم برای افغانستان مشکلی پیش بیاید به آن حدی که روسیه می گوید."

به نقل از نوفستی روسیه تنها کشوری نیست که از اوضاع افغانستان پس از خروج قبل از وقت قوای خارجی اظهار نگرانی می کند. نوفستی نوشته است که قبلا دیوید میلیبند وزیر خارجه سابق بریتانیا هم گفته بود با خروج ایساف از افغانستان، طالبان قدرتمند خواهد شد.
  • 16x9 Image

    محمد احمدی - واشنگتن

    محمد احمدی از سال ۲۰۰۷ به کار در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. او از سال ۲۰۰۱ کار خبرنگاری را به حیث گزارشگر آزاد رادیو صدای امریکا آغاز کرد و در ایران و شهرهای مختلف افغانستان گزارشگر بود. محمد احمدی یک سال گزارشگر تلویزیون آشنا صدای امریکا در کابل نیز بود.

XS
SM
MD
LG