لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان، روسیه و چین در مورد افغانستان مشورت می‌کنند


نشست سه جانبۀ روسیه، پاکستان و چین هفتۀ اول دسامبر برگزار خواهد شد
نشست سه جانبۀ روسیه، پاکستان و چین هفتۀ اول دسامبر برگزار خواهد شد

قرار است روسیه در هفتۀ اول ماه دسامبر میزبان نشست مشورتی سه جانبۀ –پاکستان، روسیه و چین – باشد تا راه های رسیدن به صلح را در افغانستان جستجو کنند.

نفیس ذکریا سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان در بیانیه‌ای گفت "وضعیت رو به وخامت امنیتی [در افغانستان] نگرانی‌هایی را در مورد گسترش این ناامنی به بیرون از مرزهای آن کشور به دلیل حضور جنگجویان خارجی و سایر عناصر، ایجاد کرده است".

آقای ذکریا گفته است که نشست کاری نماینده‌گان سه کشور برای برگزاری این نشست صورت گرفته و به گفتۀ وی اسلام‌آباد "به همه تلاش‌ها برای آوردن صلح و ثبات در افغانستان و منطقه" اهمیت زیاد قایل است.

رسانه‌های روسی نیز از قول ضمیر کابلوف سفیر روسیه در کابل نگاشته اند که مسکو از گسترش دهشت افگنی به بیرون از مرزهای افغانستان نگرانی داشته و برای مهار کردن آن باید تلاش‌هایی در سطح منطقه روی دست گرفته شود.

آقای کابلوف به خبرگزاری ریانووستی روسیه گفته است که مسکو این موضوع را با چین، ایران، هند و پاکستان بحث خواهد کرد که بخشی از این مشاورت ها نشست سه جانبه –روسیه، پاکستان و چین – در اوایل ماه دسامبر است.

این در حالی است که در هفتۀ روان مقام های افغان اظهارات آقای کابلوف در بارهء تماس های مسکو با گروه طالبان را به شدت مورد انتقاد قرار دادند. مقام های روسی گفته اند که به دلایل امنیتی با نمایندگان طالبان فقط تماس های سیاسی داشته اند.

رادیو آزادی به تاریخ ۳۰ عقرب به نقل از فضل هادی مسلمیار، رئیس مشرانو جرگۀ افغانستان گزارش داد که گفته بود "حکومت باید به طور واضح موقف خود را روشن سازد معلومات که در دست دارد پس از بیانیه کابلوف آن را با مقامات روسی در میان بگذارد و تاریخ گذشته روس‎ها را هم یاد کنند تا از مداخله در امور داخلی افغانستان خودداری نمایند و من به نماینده‎گی از اعضای مشرانو جرگه اظهارات اخیر کابلوف را محکوم می‎کنم. طالب دشمن افغانستان است و روابط با دشمن، دشمنی با مردم افغانستان است".

از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان گفته است که قرار است سرتاج عزیز مشاور صدر اعظم آن کشور در امور خارجی در نشست قلب آسیا شرکت کند. این نشست ماه آینده در هند برگزار می‌شود.

نشست قلب آسیا کشورهای منطقه را برای پشتیبانی از تلاش‌های صلح در افغانستان، گرد یک میز جمع می کند. نماینده‌گان ۱۴ کشور به شمول چین، هند، ایران، پاکستان و روسیه در این نشست شرکت می‌کنند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG