لینک های دسترسی

Breaking News

تحلیلگران: نشست سه جانبه مسکو تاثیری بر افغانستان ندارد


ضمیر کابلوف فرستادۀ روسیه در امور افغانستان
ضمیر کابلوف فرستادۀ روسیه در امور افغانستان

در ماه دسمبر سال جاری میلادی، قرار است روسیه، چین و پاکستان نشست سه‌جانبه به میزبانی مسکو داشته باشند.

به گفتۀ مقام‌های وزارت خارجۀ روسیه در این نشست روی بهتر شدن همکاری‌های منطقه‌یی و افغانستان صحبت خواهد شد. در همین حال کارشناسان افغان باور دارند که این نشست تأثیر چندانی روی اوضاع افغانستان نخواهد گذاشت.

وزارت خارجۀ روسیه می‌گوید که نشستی را به میزبانی این کشور میان روسیه، چین و پاکستان برگزار می کند که قرار است در ماه دسامبر سال جاری میلادی، میان سه کشور برگزار شود.

به گزارش رسانه های روسی ضمیر کابلوف فرستادۀ روسیه در امور افغانستان در این اواخر در وزارت خارجۀ روسیه گفته است که هدف این ‌گفتگوها ایجاد همکاری بهتر منطقه‌یی و صحبت در مورد افغانستان است.

حکومت افغانستان حاضر نشد در این مورد صحبت نماید اما کارشناسان افغان می‌گویند این نشست نمی‌تواند روی اوضاع افغانستان تأثیر بگذارد.

فردین هاشمی استاد روابط بین‌الملل در پوهنتون، در مورد اهمیت افغانستان به روسیه در صحبت با صدای امریکا گفت برای روسیه آسیای مرکزی اهمیت دارد و به‌دلیل هم‌مرز بودن آسیای مرکزی با افغانستان، این کشور نیز برای آنان با اهمیت است.

اما آقای هاشمی در مورد تأثیر گذاری این نشست بالای ثبات افغانستان می گوید "من چنین تصوری ندارم، چون افغانستان در آن دخیل نیست. چین و پاکستان به دعوت روس‌ها در این نشست دخیل اند. اگر کشوری به دنبال ثبات در افغانستان باشد طبیعتا به دنبال دیدار وتصمیم دولت و مردم این کشور خواهد بود؛ اما وقتی صرفا همسایگان دعوت می‌شوند و جایگاهی برای افغانستان تعریف نمی‌شود، فکر نکنم که در نهایت منجر به ثبات در افغانستان شود."

از سوی دیگر در گذشته روابط روسیه با پاکستان چندان گرم نبود؛ اما اکنون تا کمتر از دوماه دیگر روسیه میزبان نشستی با آجندای بهترشدن همکاری‌های منطقه‌یی خواهد بود و پاکستان نیز به دعوت روسیه در این نشست اشتراک خواهد کرد.

آقای هاشمی باور دارد که مسایل امنیتی سبب شده تا این کشورها همگرا شوند. به گفتۀ این آگاه روابط‌ بین‌الملل حتی امکان دارد که روسیه از گروه‌های هراس‌افگن پیشتیبانی نماید.

در اوایل هفتۀ جاری وحید مژده دیپلمات پیشین دوران طالبان به صدای امریکا گفت که روسیه از سال ۲۰۰۶ به این‌سو با طالبان ارتباط دارد.

هم‌چنان جاوید کوهستانی آگاه امور نظامی و استخباراتی به صدای امریکا گفته است که روابط میان روسیه و طالبان برای انتقام‌جویی از امریکا و کنترول القاعده و گروه داعش در آسیای میانه احتمالا وجود دارد.

در همین حال سیداحمد احمدی آگاه امور نظامی در مورد نزدیکی روسیه و پاکستان به صدای امریکا گفت پاکستان به دنبال منافع خودش است و روسیه به دنبال ضعیف ساختن امریکا در افغانستان.

آقای احمدی می گوید "موقف پاکستان به روسیه واضح است و دلیل علاقمندی روسیه به پاکستان منافع‌شان است. مسأله پروژۀ از بین بردن گروه‌هار تروریستی در افغانستان در افغانستان قابلیت تطبیق ندارد. پاکستان روسیه را منحیث یک گاو شیری به نفع خود استفاده می‌کند."

این درحالیست که در این اواخر روابط پاکستان با امریکا مانند گذشته گرم نیست. رئیس جمهور جدید امریکا بارها در گذشته گفته است که به خاطر کنترول پاکستان در افغانستان باید سرباز داشته باشند. دانالد ترمپ در کمپاین‌های انتخاباتی خود گفته بود که پاکستان حامی تروریزم است و در صورت پیروزی کمک‌های مالی امریکا را به پاکستان قطع خواهد کرد.

هم‌چنان سناتوران امریکایی چندین بار به پاکستان هشدار دادند که در مبارزه با تروریزم صادق باشد.

از سوی هم در گذشته روابط روسیه بیشتر با هند گرم بوده، تا پاکستان؛ اما به گفتۀ آگاهان سیاسی با گرایش هند به سوی امریکا،احتمالأ روسیه به پاکستان نزدیک می‌شود.

XS
SM
MD
LG