لینک های دسترسی

Breaking News

واشنگتن: تبصرۀ کرزی در مورد اوکراین مفید نیست!


جان کربی سخنگوی پنتاگان
جان کربی سخنگوی پنتاگان

مقامات ایالات متحده تبصرۀ رئیس جمهور کرزی در حمایت از الحاق شبه جزیرۀ کریمه با روسیه را رد کردند. جان کربی سخنگوی پنتاگان گفت که تبصره های آقای کرزی در بارۀ پیوست کریمه با روسیه، "واضحاً مفید نیست".

آقای کربی بیان داشت که رئیس جمهور کرزی قطعاً حق ابراز نظر دارد، اما افزود: من میتوانم به نمایندگی از ما به حیث یک شریک ناتو بگویم که به نظر سازمان ناتو، روسیه الزامات بین المللی و احترام به تمامیت ارضی اوکراین را مطلقاً نقض کرده است."

رسانه ها گزارش داد که رئیس جمهور کرزی از پیوست شبه جزیرۀ کریمه با روسیه حمایت نشان داده است.

پیش از این، فقط چند کشور معدود مانند ونزویلا و سوریه از الحاق کریمه با روسیه اظهار حمایت نموده بود.


تأثیر معضل اوکراین بر افغانستان

افغانستان با وجود دوری از اوکراین، ممکن از کشمکش های بین المللی بر بحران اوکراین و شبه جزیرۀ کریمه متأثر گردد.

کانگرس امریکا در این هفته در بارۀ پاسخدهی به اقدامات روسیه در اوکراین بحث خواهد کرد و همچنان طرحی را مورد غور قرار می دهد که مستلزم قطع مراودات با شرکت تسلیحاتی روسوبورون ایکسپورت روسیه می باشد.

روسوبورن ایکسپورت یک شرکت دولتی روسیه است که سلاح و تجهیزات نظامی را صادر می کند. ایالات متحدۀ امریکا نیز برای تقویت اردوی ملی افغانستان برنامۀ خرید هلیکوپتر های نظامی را از این شرکت زیر دست دارد.

دن کوتس سناتور جمهوریخواه از ایالت اندیانا که طرح قطع و فسخ معاملات امریکا با شرکت روسوبورن ایسکپورت را پیشنهاد کرده، حمایت رئیس جمهور کرزی از الحاق کریمه با روسیه را یاد کرده و می گوید اگر طرح او در کانگرس تصویب شود، امریکا پول خرید این هلیکوپتر ها را نیز نخواهد پرداخت.

افغانستان بار ها نیاز نیرو هایش به هلیکوپتر ها و سایر طیاره های نظامی را برجسته ساخته است. اگر امریکا از پرداخت برای خرید هلیکوپتر های روسی به افغانستان اجتناب کند، پرداخت این پول به دوش افغانستان خواهد بود.


هشدار قدرت ها به مسکو

روسیه تصمیم هفت کشور بزرگ صنعتی جهان مبنی بر تعلیق عضویت آن کشور در گروه جی هشت را زیانبار توصیف کرده است. سخنگوی رئیس جمهور پوتین گفته که عدم تمایل سایر کشور های گروه جی هشت به تداوم مراوده با مسکو، هم به روسیه و هم به خود آن کشور ها زیانبار خواهد بود.

گروه G-7 در نشست هاگ توافق کرد که جلسۀ بعدی بدون حضور روسیه، به عوض شهر سوچی در بروکسیل برگزار گردد. همچنان هشدار داده شد که اگر روسیه رفتارش را عوض نکند، تعزیرات بیشتری بر آن وضع خواهد شد.

در نشستی که دیروز تحت ریاست آقای اوباما در هاگ دایر شد، رهبران ایالات متحده، بریتانیه، فرانسه، آلمان، ایتالیا، جاپان و کانادا به این نکته هم نظر شدند که اقدامات روسیه در خصوص اوکراین، با باور های مشترک گروه جی هشت همخوانی ندارد.

از سوی دیگر سرگی لاوروف وزیر خارجۀ روسیه در حاشیۀ نشست امنیت سلاح اتمی در هالند، با اندری دیشچتزیا وزیر خارجۀ اوکراین ملاقات کرده است.

پس از تیرگی روابط اوکراین و روسیه بر سر معضلۀ کریمه، این نخستین دیدار مقامات عالی رتبۀ دو کشور شمرده میشود. یک دیپلومات روسی به رسانه های روسیه گفته که تقاضای این ملاقات، از جانب اوکراین مطرح شده بود.
XS
SM
MD
LG