لینک های دسترسی

Breaking News

بزرگترین کمک نظامی روسیه پس از سال‌ها به افغانستان


آقای اتمر هنگام تحویل‌گیری این کمک گفت که گفتگوها روی کمک‌های اسلحه سنگین با روسیه ادامه دارد
آقای اتمر هنگام تحویل‌گیری این کمک گفت که گفتگوها روی کمک‌های اسلحه سنگین با روسیه ادامه دارد

روسیه پس از حدود دوونیم دهه امروز بزرگترین محموله کمک‌های نظامی را به افغانستان تحویل داد که شامل 10000 میل کلاشینکوف می‌باشد.

محمدحنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان این کمک را برای نظامیان این کشور مهم خواند و گفت که بر اساس تفاهمنامه همکاری‌های امنیتی و دفاعی بین افغانستان و روسیه که قبلاً امضا گردیده، این کمک فراهم شده است.

آقای اتمر گفت "از لحاظ اهمیت سیاسی در خور توجه خاص است، این کمک بیانگر دوستی عمیق بین دو دولت و دو ملت است. دوم در حالات دشوار کنونی منطقه و دولی که در این منطقه نگرانی‌های مشترک دارند، این کمک بیانگر موقف مشترک دو کشور در رابطه با تهدیدات مشترک، منافع مشترک و برنامه مشترک دو کشور است."

از سوی دیگر آقای اتمر پذیرفت که نیروهای امنیتی افغان با کمبود اسلحۀ سنگین روبرو اند؛ ولی گفت که حکومت تلاش می‌کند تا اسلحه سبک و سنگین را برای این نیروها فراهم کند و این کشور به طیاره‌های جنگی، اسلحه سنگین توپچی، اسلحه سبک، وسایل کشفی و استخباراتی نیازمند است.

مشاور امنیت ملی افغانستان واضح ساخت که تمویل نیروهای امنیتی این کشور به ویژه قابلیت‌های هوایی، در سرخط بحث‌ها با کشورهای کمک‌کننده قرار داشته و در این راستا محدودیتی در بین نیست و افغانستان با مقامات روسیه در این بخش به گفتگوهای خود ادامه می‌دهد.

از سوی دیگر الکساندر منتیتسکی سفیر روسیه در کابل گفت که کشورش خواهان افغانستان مستقل، بی‌طرف، با اقتصاد توسعه‌یافته و عاری از تروریزم و موادمخدر است.

او گفت که روسیه برای بهبود وضعیت افغانستان همکاری‌های نظامی، غیر نظامی و انسان‌دوستانه با این کشور انجام داده است.

آقای منتیتسکی افزود "امروز در مجموع 10000 میل کلاشینکوف و 2.1 میلیون مهمات برای آن به طرف افغانستان تحویل داده خواهد شد. این بخشی از سیاست فدراتیف روسیه برای حمایت از حکومت افغانستان است."

او گفت که کشورش آماده است افغانستان را برای داشتن یک اردو و پولیس مسلکی کمک کند و برای نظامیان افغان فرصت‌های آموزشی را فراهم می‌کند.

به گفتۀ سفیر روسیه، در حال حاضر بالاتر از 300 نظامی افغان در بخش‌های مختلف در روسیه تحت آموزش قرار دارند و این فرصت‌ها در آینده ادامه خواهد داشت.

تقویت نظامیان هم‌زمان با گفتگوهای صلح

هم‌چنان مشاور امنیت ملی افغانستان به تلاش‌های آغاز گفتگوهای صلح در این کشور اشاره کرد و گفت این همکاری نظامی در زمانی صورت می‌گیرد که این کشور گام‌های مهم را برای صلح و مصالحه بر میدارد.

آقای اتمر تأکید کرد که پالیسی تقویت نیروهای امنیتی افغانستان با توجه به کمک نظامی روسیه، هیچگاهی در تضاد با پالیسی صلح این کشور که جریان دارد، قرار نگرفته است.

به باور مشاور شورای امنیت ملی افغانستان، نیروهای امنیتی این کشور متضمن روند و بقای صلح است و افغانستان تلاش می‌کند که روند گفتگوهای صلح را ادامه دهد.

او تأکید کرد "به مساعی صلح‌آمیز خود ادامه خواهیم داد و به هر صورتی ملت ما باید آماده‌گی دفاع از خود را داشته باشد، اگر احیاناً کسانی راه جنگ را پیش می‌گیرند ، نیروهای ما با تمام امکانات آماده باشند که از مردم خود دفاع کنند."

حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان افزود با مخالفین مسلح که تابعیت افغانستان را دارند، گفتگو صورت می‌گیرد؛ اما آنهایی که تابعیت افغانستان را ندارند، هیچ پالیسی گفتگویی در کار نخواهد بود.

از سوی دیگر مشاور امنیت ملی افغانستان گفت که این کشور در راستای آغاز مذاکرات صلح محتاطانه امیدوار است و باید منتظر ماند که آیا گفتگوهای صلح منتج به قطع خشونت و از بین‌رفتن پناهگاه تروریستان در خارج از کشور می‌شود یا خیر؟

او گفت "این مهم نیست که کدام شخص را به میز مذاکره می‌آورند، ما در پی شخص و هویت افراد نیستیم، در پی نتیجه استیم. ختم تروریزم و خشونت‌ها، حزب اسلامی به رهبر حکمتیار دعوت شده به این مذاکرات، البته چند و چون این مذاکرات بعداً روی آن بحث می‌گردد."

در همین حال آقای اتمر به مخالفین مسلح افغان هشدار داد و گفت آنان شانس دارند که از این فرصت استفاده کنند، ولی اگر استفاده نکند، نه تنها با اقدام دفاعی و امنیتی روبرو می شوند؛ بلکه در عین حال در چارچوب چارجانبه هر چهار کشور متعهد است که اقدامات جدی به شمول اقدامات نظامی را برضد آنها روی دست بگیرند.

XS
SM
MD
LG