لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه هم د جلسه لېزبن اشتراک میکند


روسیه هم د جلسه لېزبن اشتراک میکند
روسیه هم د جلسه لېزبن اشتراک میکند

دیمیتری میدویدیف، رئیس جمهور روسیه در تلاش جهت بهبود روابط با سازمان پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو، در نشست سالانه رهبران کشور های عضو این سازمان که بروز جمعه در شهر لیزبن، پایتخت پرتگال دایر میگردد اشتراک خواهد ورزید. روابط مسکو با ناتو از زمان جنگ سال ۲۰۰۶ روسیه با گرجستان کشیده شده بود.

آقای میدویدیف و مامورین ناتو در حاشیه اجلاسیه با هم دیدار خواهند نمود. این دو رقیب سابق دوره جنگ سرد در مورد موضوعاتی چون سیستم جدید دفاع راکتی و جنگ افغانستان بحث و مذاکره خواهند نمود.

اندرس فو رسمُسن، سر منشی ناتو میگوید همکاری های سرحدی بین ناتو و روسیه تاثیرات مثبت بر امنیت اروپا داشته و به نگرانی های امنیتی قرن ۲۱ که هر دو جانب دارند، توجه خواهد نمود.

قرار است ناتو از روسیه دعوت نماید تا به سیستم راکت های دفاعی، که هدف آن دفاع از اروپا میباشد، بپیوندد. و اما، ناتو باید با نگرانی های بعد از جنگ سرد هم دست و پنجه نرم کند و روسیه را متقاعد سازد که هدف سیستم راکت های دفاعی، مسکو نمی باشد.

در ارتباط به افغانستان، مامورین ناتو سعی دارند یک راه مواصلاتی مصئون را برای اکمالات خود وسعت دهند، در حال حاضر فقط یک راه یکطرفه وجود دارد که از روسیه میگذرد و همچنان اجازه میدهد که اکمالات دوباره از خاک روسیه عبور نماید.

ناتو همچنان از روسیه میخواهد تا حداقل ۲۰ هلیکوپتر ام آی ۱۷ را برای نیرو های ناتو در افغانستان مهیا سازد.

این پیمان نظامی همچنان میخواهد، روسیه دومین مرکز تعلیمات مبارزه با مواد مخدر را ایجاد نماید. مامورین روسی در حال حاضر مصروف تعلیم و تربیه مامورین افغان برای مبارزه علیه مواد مخدر در یک مرکز در خارج از شهر مسکو میباشند.

انتظار میرود ناتو مفهوم جدید ستراتیژیک خود را که توجه آن به نگرانی های امنیتی در سراسر جهان معطوف میباشد، برملا سازد، هدف و ماموریت ناتو ۱۱ سال قبل تجدید شده بود و از زمان تا بحال جهان بصورت فاحشی دچار تحول گردیده است.

ماموریت جدید، ۲۸ کشور عضو ناتو توسط گروهی از کارشناسان برهبری مادلین البرایت، وزیر خارجه سابق ایالات متحده، پیش نویس شده است.

رابرت هنتر، سفیر سابق ایالات متحده در ناتو میگوید بررسی چالش های امنیتی یک دهه قبل از اختلافات قلمرو گرفته تا دهشت افگنی جهانی، جنایات ماورای سرحدات و تهدیدات علیه اطلاعات انترنتی، در محور این ماموریت و یا ستراتیژی جدی قرار دارد.موضوع افغانستان هم در اجندای دو روزه اجلاسیه ناتو گنجانیده شده است.

انتظار میرود براک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، پلان چهار ساله خروج ۱۳۰ عسکر ناتو را از افغانستان مطرح نماید، این پلان قرار است در سال آینده آغاز شود و بصورت تدریجی اختیارات به نیرو های امنیتی افغانستان سپرده شود.

XS
SM
MD
LG