لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه درمورد بحران سوریه کنفرانس دایر می کند


نمایندگان ۳۰ کشور و ارگان های بین الملل در کنفرانس دوم ژنیو که قرار است به تاریخ ۲۲ ماه جاری برگذار شود، اشتراک خواهند داشت تا بحران سوریه را پایان بخشند.

گفته می شود که ایران، یکی از حامیان حکومت بشار الاسد، می تواند نقش کلیدی را در مذاکرات صلح آن کشور داشته باشد.

گزارشات رسانه ها حاکی است که مخالفین حکومت بشار الاسد، رئیس جمهور سوریه، با اشتراک ایران در این مذاکره، شدیداً مخالف اند.

ولادیمیر ساژین، آگاه مسایل ایران در اکادمی علوم روسیه می گوید که مشکل عمده، مخالفت نیروهای مخالف سوری از اشتراک ایران در این نشست است.

ولادیمیر ساژین گفت "این از اهمیت ویژۀ برخوردار است که نیروهای مخالف با ایران به مذاکره بنشینند. به باور من ایالات متحده روی این موضوع کار را آغاز کرده است. بدون حضور نیروهای مخالف سوری، کنفرانس دوم ژنیو بی معنی خواهد بود."

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور سوریه در یک تماس تیلیفونی روی این موضوع صحبت کردند اما جزئیات آن به رسانه ها در میان گذاشته نشد.

بوریس دولگوف، کارشناس مسایل شرق میانه در روسیه می گوید که اشتراک ایران در کنفرانس ژنیو یک امر لازمیست.

دولگوف گفت "اشتراک امارات متحدۀ عرب، ترکیه و ایران در این کنفرانس بسیار با اهمیت است. این یک امر واضح است که بحران سوریه بدون ایران حل نخواهد شد."

جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده و سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه قرار است امروز در پاریس با هم ملاقات نموده، موضوع اشتراک ایران را در نشست دوم ژنیو به بحث خواهند گرفت.

اما آقای دولگوف راه حل بحران سوریه را در قطع کمک های غربی به مخالفین سوریه می داند.

دولگوف گفت "سازگاری میان روسیه، ایالات متحده و اتحادیۀ اروپایی زمانی میتواند صورت گیرد که اگر کشور های و ایالات متحده پیرامون توقف بنیادی حمایت به افراطگرایان مسلح ضد دولتی در سوریه، توافق کنند."

بُعد دیگری که بر بحران سوریه افزون شده است، درگیری های تازه میان شورشیان و گروه القاعده در آن کشور است.

گزارش آژانس خبررسانی اسوشیتدپرس میرساند که در مدت نهُ روز درگیری ها میان شورشیان مخالف حکومت سوریه و جنگجویان گروه حکومت اسلامی عراق و شام مرتبط به القاعده، کم از کم ۷۰۰ کشته برجا گذاشته است.

مخالفین حکومت بشارالاسد اکنون در دو جبهه درگیری جنگ اند. و از همین رو، کشور های دوست و طرفدار مخالفین سوری، بر حضور آنها در مذاکرات تاکید دارند.

نشست دو روزه بین کشور های طرفدار مخالفین حکومت بشارالاسد در پاریس نیز روی اشتراک مخالفین در کنفرانس ژنیو تاکید دارد.

متحدین عمدۀ مخالفین سوریه به روز یک شنبه در پاریس، فشار ها را برای مذاکرات صلح افزایش داده گفتند که زمان آن فرارسیده است تا مخالفین و حکومت سوریه در مقابل همه نشسته مذاکره کنند.

مقامات در فرانسه میگویند که آنها این مشکل را درک کرده اند و امیدوارند که نتیجه نشست دو روزه که امروز پایان می یابد، زمینه را برای مذاکرات صلح هموار سازد.

گزارش: خبرگزاری اسوشیتدپرس
ترجمه: محمد هاشم حبیب زاده
XS
SM
MD
LG