لینک های دسترسی

Breaking News

سوریه - محور بحث رهبران روسیه و اسرائیل


ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و بنیامین نتنیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز سه شنبه در حالی در مورد وضعیت سوریه گفتگو خواهند کرد که نگرانی ها به خاطر امکان فراهم آوری اسلحۀ پیشرفتۀ ضد طیاره از سوی مسکو به دمشق، فزونی کسب کرده است.

مقام های اسرائیلی می گویند که روسیه در شرف فروش میزایل های S-300 به سوریه است. تل ابیب از مسکو خواسته است تا فراهم آوری تسلیحات "تغییر دهندۀ وضعیت" را به رژیم بشارالاسد، رئیس جمهور سوریه متوقف سازد.

روسیه با وصف جریان جنگ داخلی در سوریه، تقاضای کشور های غربی را برای توقف فروش تسلیحات به دمشق رد کرده و آن را در مطابقت با قوانین بین المللی می داند. اما مسکو تا کنون از فروش راکت های پیشرفتۀ S-300 به سوریه پرهیز کرده است.

این سلاح دارای برد دو صد کیلومتر بوده قابلیت پیگیری و حمله بر چندین هدف را در عین زمان دارا است. این اقدام می تواند به مثابۀ نیروبخشی جدید به توانمندی قوای هوایی سوریه باشد و هرگونه حملۀ احتمالی هوایی بر سوریه را با آزمون قوی روبرو سازد.

اسرائیل بیم دارد که مبادا این راکت ها به دست حزب الله، متحد قوی سوریه در لبنان بیافتد. اوزی لانداو، وزیر سیاحت اسرائیل روز دو شنبه گفت که روسیه با فروض سلاح به رژیم اسد وضعیت را در شرق میانه بی ثبات می سازد. او گفت هر کسی که به سازمان های دهشت افگن سلاح فراهم می کند، از دهشت جانبداری می کند.

روسیه می گوید که فروش تسلیحات آن کشور به سوریه بر اساس قرارداد هایی صورت می گیرد که در گذشته امضا شده بود. اما مقام های روسی تا کنون از بیان این نکته پرهیز کرده اند که آیا در میان این تسلیحات راکت های S-300 شامل است یا خیر.

روسیه و چین دو متحد قوی رژیم اسد می باشد که چندین بار سد راه وضع تحریم های بین المللی بر دمشق شده اند.
XS
SM
MD
LG