لینک های دسترسی

Breaking News

سپاسگزاری اردوغان از ولادیمیر پوتین در روسیه


ملاقات اردوغان با پوتین صرف دومین دیدار با یک مقام خارجی پس از کودتای نافرجام اخیر در ترکیه است
ملاقات اردوغان با پوتین صرف دومین دیدار با یک مقام خارجی پس از کودتای نافرجام اخیر در ترکیه است

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفته است که روابط صدمه دیده میان انقره و مسکو می تواند دوباره احیا و نسبت به هر وقت دیگر، صمیمی تر گردد.

رئیس جمهور ترکیه این سخنان را امروز پس از دیدار با ولادمیر پوتین همتای روسی اش در شهر سنت پیترزبرگ روسیه بیان داشت.

آقای اردوغان که ولادیمیر پوتین را "دوست عزیز" خود خواند، گفت انقره برای عملی ساختن یک پروژۀ پایپلاین گاز با مسکو و یک توافق نامه مبنی بر ساخت اولین دستگاۀ تولید انرژی هسته یی ترکیه، آماده می باشد. اردوغان همچنان از رئیس جمهور پوتین اظهار امتنان نمود که او را به روسیه دعوت کرده است.

هدف از ملاقات این دو رهبر، تلاش برای پایان دادن به یک دورۀ پرتنش میان ترکیه و روسیه بوده است.

تنش ها میان انقره و مسکو در ماۀ نوامبر سال گذشته پس از آن اوج گرفت که نیروهای ترکی یک جت جنگی روسیه را به اتهام نقض قلمرو آن کشور، در نزدیکی سرحد با سوریه سقوط داد.

در ادامۀ این تنش ها، روسیه تحریم های تجارتی را بر ترکیه وضع کرد و شمار سیاحان روسی نیز در ترکیه در نیمۀ اول سال ٢٠١٦ تا ۸۷ درصد کاهش یافت.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه همتای روسی اش را "دوست عزیز" خطاب کرد
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه همتای روسی اش را "دوست عزیز" خطاب کرد

اما در دیدار امروز، ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه وعده سپرد تا تعزیرات بر ورود محصولات زراعتی ترکیه به روسیه را به شکل تدریجی از میان خواهد برداشت و رفت و آمد سیاحان روسی به ترکیه نیز دوباره به حالت عادی باز خواهد گشت.

با کمرنگ شدن روابط ترکیه با اروپا و ایالات متحده پس از کودتای نافرجام، آقای اردوغان امیدوار است که سفرش به روسیه باعث شود تا غرب به مکث و تفکر درین روابط متوسل گردد.

ملاقات اردوغان با پوتین صرف دومین دیدار با یک مقام خارجی پس از کودتای نافرجام اخیر در ترکیه است که به دنبال دیدارو سفر رئیس جمهور قزاقستان به انقره صورت می پذیرد.

هشدار تازه به امریکا

ترکیه یک بار دیگر به ایالات متحده هشدار داد که اگر فتح الله گولِن را به آن کشور مسترد نسازد، روابط بین واشنگتن و انقره صدمه شدید خواهد دید.

ترکیه، فتح الله گولِن یک رهبر روحانی ترکی را که در ایالات متحده زندگی می کند به راه اندازی کودتا در آن کشور متهم می داند.

بکیر بزداق وزیر عدلیۀ ترکیه امروز گفت که اگر ایالات متحده گولِن را مسترد نسازد، این کشور به خاطر دهشت افگنی، روابط خویش با ترکیه را قربانی خواهد کرد.

ترکیه فتح الله گولن را به دست داشتن در کودتای نافرجام در آن کشور متهم می داند
ترکیه فتح الله گولن را به دست داشتن در کودتای نافرجام در آن کشور متهم می داند

در این حال وکلای مدافع گولِن گفته اند که حکومت ترکیه هیچ مدرکی را ارایه نکرده اند که دخیل بودن وی را در کودتا ثابت سازد و بدین ملحوظ آقای گولِن نباید و نخواهد مسترد شود.

ایالات متحده نیز از ترکیه خواسته است تا مدارکی را ارایه کند که دخیل بودن آقای گولن در کودتا ناکام آن کشور را ثابت سازد.

XS
SM
MD
LG