لینک های دسترسی

Breaking News

پوتین و اردوغان روی سوریه مذاکره میکنند


ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه با همتای ترکی خود رجب طیب اردوغان به روز جمعه در مسکو دیدار کرد. هدف این دیدار مذاکره روی موضوع سوریه میباشد. آقای پوتین از همکاری نزدیک بین نیروهای نظامی سوریه و ترکیه ستایش نمود.

روسیه و ترکیه در ماه دسمبر سال گذشته در تسهیل آتش بسی کمک کردند که جنگ میان نیروهای وفادار به بشارالاسد رئیس جمهور سوریه و مخالفین حکومت را کاهش داد. آنان همچنان دو دور مذاکرات بین حکومت بشارالاسد و مخالفین اش را زمینه سازی کردند و قرار است دور سوم این مذاکرات هفته آینده برگزار گردد.

روسیه وترکیه هم چنان عملیات خود را علیه گروه دولت اسلامی در سوریه هماهنگ کرده اند. یک حمله هوایی روسیه ماه گذشته اشتباهاً باعث کشته شدن سه عسکر ترکی گردید ولی این حادثه هماهنگی نظامی بین مختل نکرد.

آقای پوتین حین مصافحه با آقای اردوغان در کرملین گفت "ما به صورت فعالانه تلاش میورزیم تا اولتر ازهمه بحران جدی موجود در سوریه را حل کنیم. من خرسند هستم که میبنم نظامیان وخدمات خاص ما به حدی روابط نزدیک باهم برقرار کرده اند که بسیارکمی از مردم، توقع آنرا داشتند".

در اوایل هفته جاری افسران عالیرتبه نظامی روسیه، امریکا و ترکیه در شهر انتالیا ترکیه ملاقات کردند تا روی طرق جلوگیری از تصادمات بین نیروهای نظامی شان کار کنند.در این نشست همچنان روی کاهش تنش و بی اعتمادی موجود بین نیروهای سوری که از حمایت ترکیه برخوردار اند، نیروهای کرد برخوردار از حمایت امریکا و نیروهای حکومتی سوریه که متحد روسیه میباشند صحبت شد، زیرا این گروه ها همه میخواهند گروه دولت اسلامی را از شهر رقه بیرون کنند.

روابط نزدیک بین روسیه و ترکیه روی موضوع سوریه، تغییر واضح جهت هردوکشور را نشان میدهد که در جنگ سوریه از جناح های مخالف حمایت کرده اند. مسکو از بشارالاسد و ترکیه از مخالفین او از آغاز جنگ سوریه از شش سال قبل بدینسو حمایت میکنند.

تضاد منافع بین دو کشور منجر به سرنگونی یک طیاره جت روسی شد که در ماه دسمبر سال ۲۰۱۵ توسط یک جت ترکی هدف قرار گرفت. این رویداد، دو کشور را در معرض رویارویی نظامی مستقیم قرار داد.

مسکو در پاسخ این عمل ترکیه، سیاحت اتباع روسی از ترکیه را ممنوع قرار داد و واردات مواد زراعتی را از ترکیه توقف داد که به اقتصاد ترکیه زیان قابل ملاحظه ای وارد کرد.

ولی معذرت خواهی اردوغان از بابت سرنگونی طیاره روسی به ترمیم روابط جانبین کمک کرد و پوتین در ماه جولای سال گذشته در جریان کودتای نافرجام ترکیه از رئیس جمهور اردوغان حمایت کرد.

با وجود آشتی بین دوکشور، روسیه به تدریج به رفع تحریمات اقتصادی وضع شده پرداخت، و قسمتی از تحریمات را ظاهراً به حیث مشوق برای ترکیه برجاگذاشت. در شرف ورود اردوغان به کرملین به قسمتی از واردات زراعتی ترکیه اجازه ورود به روسیه اجازه داده شد.

آقای اردوغان رئیس جمهور روسیه را دوست نزدیک خود خوانده و بیان داشت که کارمشترک روی اعمار احتمالی پایپ لین گاز طبیعی و کارخانه برق اتمی توسط روسیه در ترکیه در حال شکل گرفتن است. هردو پروژه بعد از سقوط طیاره روسی و بروز تنش بین دوکشور به حالت تعلیق در آورده شده بود.

XS
SM
MD
LG