لینک های دسترسی

Breaking News

فراخوانی جلسه فوری شورای امنیت از جانب روسیه


ایالات متحدۀ امریکا این ادعای روسیه را که واشنگتن شاید در صدد کمک به تندروان در سوریه باشد، رد کرد. مقامات روس به نقل از نظامیان سوریه گفتند که در حملۀ طیاره های امریکایی، حد اقل ۶۲ سرباز سوری کشته شده اند. ایالات متحده میگوید هدف این حمله، تندروان داعش بود، نه سربازان سوری. با آنهم، روسیه جلسۀ فوری شورای امنیت ملل متحد را فراخواند.

پس از وقوع یک حملۀ هوایی نیرو های امریکایی در حومۀ شهر دیرالزور سوریه، شورای امنیت ملل متحد دیشب به تقاضای روسیه، جلسۀ فوری ای را دایر نمود. سرگی رادسکوی سخنگوی دفاع روسیه قبل از این نشست، از واشنگتن خواستار توضیحات گردید «این واقعه، که تعدادی زیادی در آن کشته شد، ممکن به دلیل ناآگاهی نیرو های ائتلاف و یا عدم تمایل آن به هماهنگی اقدامات اش در برابر گروه های تروریستی در سوریه رخ داده باشد. ما منتظر توضیحات از جانب فرماندهان نیرو های هوایی تحت رهبری امریکا استیم.»

از سوی دیگر ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل متحد میگوید طوری معلوم میشود که ایالات متحده با مسلح سازی، آموزش دهی، و آماده ساختن گروه های مختلف مخالف، بدون در نظر داشت این نکته که این گروه ها با گروه النصره و سایر دسته های تروریستی کار کرده اند، در حقیقت بندِ بلا را باز کرده است «در حقیقت، سوال بزرگی که من در جلسۀ مشورتی مطرح کرده ام و فکر میکنم هرکس باید این سوال را از تابعین پالیسی امریکا و قرائت کنندگان اعلامیه های سیاستمداران امریکایی بپرسد، اینست که: صلاحیت در واشنگتن به دست کیست؟ قصر سفید، یا پنتاگون؟"

اما سمانتا پاور نمایندۀ ایالات متحده در ملل متحد، این همه تبصره ها را رد میکند و آن را ترفندی برای انحراف اذهان میخواند «وقتی واقعیت ها را نمی پسندی، سعی میکنی تا جای دیگری یک تنش ایجاد کنی همان شیوۀ قدیمی شعبده بازی توجه جهان و رسانه ها را در اینجا متمرکز میسازی تا نظر آنها ممکن از آنچه در آنجا رخ میدهد، کمی منحرف شود.»

خانم پاور افزود که امریکا بار دیگر روسیه را ترغیب میکند تا با رژیم اسد جلسات فوری دایر کند و آن رژیم را وادار سازد که به توافق مورد نظر امریکا و روسیه، پابند بماند.

با وجود این کشمکش ها میان دیپلوماتان، در ساحات تحت کنترول شورشیان در شهر حلب که یکی از جنگ زده ترین ساحات سوریه شمرده میشود، اینک آتش بسِ نافذ شده تقریباً یک هفته دوام آورده است. اما تا کنون کاروان های امدادی، که یکی از موارد کلیدی توافقنامۀ آتش بس بود، نتوانسته اند وارد ساحاتِ یاد شده گردند.

XS
SM
MD
LG