لینک های دسترسی

Breaking News

دخالت در سوریه، امریکا و روسیه را به مذاکره واداشت


اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده برای اولین بار روز جمعه با همتای روسی خود روی انکشافات در سوریه در حالی صحبت کرد که روسیه برای حمایت از بشار الاسد، رئیس جمهور سوریه، حضور نظامی خود را استحکام بخشیده است.

اعلامیه وزارت دفاع امریکا حاکی است که صحبت تلیفونی بین آقای کارتر و سیرگی شویگو روی دیدگاه های ایالات متحده و روسیه و اینکه در کدام بخش همخوانی و در کدام ساحه اختلاف دارد، متمرکز بود.

هر دو وزیر توافق کردند که در مورد مکانیزم های رفع اختلافات، صحبت را ادامه دهند و همچنان از نظر نظامی میخواهند راه های را پیدا کنند که اطمینان حاصل شود در جریان عملیات هوایی امریکا علیه گروه دولت اسلامی، تصادمی بین نیرو های امریکا و روسیه رخ ندهد.

اعلامیه حاکی است که آقای کارتر روی موقف ایالات متحده تاکید کرد که هر نوع راه حلی برای متوقف ساختن جنگ در سوریه باید بر اساس دیپلوماسی بوده و انتقال قدرت به شکلی باشد که رئیس جمهور اسد را از مسند قدرت خلع سازد.

تماس دو مقام ارشد نظامی امریکا و روسیه به تعقیب صحبت جان کری، وزیر خارجه امریکا در لندن صورت میگیرد، که گفته بود رئیس جمهور اوباما باور دارد که مذاکرات مستقیم نظامی با مسکو، در مورد سوریه، یک گام سازنده در آینده میباشد.

روسیه چند روز است که خواهان مذاکرات نظامی با واشنگتن شده است اما به تعقیب الحاق غیر قانونی کریمه سال گذشته توسط روسیه، وزارت دفاع امریکا به تقاضای مسکو پاسخ نداده بود.

تا به روز جمعه، مقام های دفاعی امریکا میگفتند که هدف روسیه در سوریه روشن نیست اما حال، تقویت حضور مسکو در سوریه، این مذاکرات را اجتناب ناپذیر ساخت.

مامورین استخبارات و نظامیان امریکایی میگویند، استحکام حضور روسیه در پایگاه هوایی شهر لاذقیه که تحت کنترول نیرو های وفادار به اسد است بنظر میرسد ماهیت دفاعی دارد اما آنها میگویند شاید این حالت تغیر کند.

مامورین امریکایی میگویند همه روزه دو طیاره بزرگ کارگوی روسی، در این پایگاه فرود آمده و وسایل بیشتر را که شامل هلیکوپتر ها و تانک ها میشود، به آنجا می آورد. کشتی های روسی هم در انتقال تجهیزات نظامی به لاذقیه، سهیم میباشد. به همین میزان شمار سربازان روسی نیز در سوریه افزایش یافته و یک خوابگاه که گنجایش ۲۰۰۰ سرباز را دارد در این پایگاه هوایی اعمار شده است.

جاش ارنست، سخن گوی قصر سفید میگوید این یک قمار بازنده برای روسیه است.

تحلیل گران میگویند روسیه با اینکار خود میخواهد هاله ای از ثبات و حتی دوام رژیم اسد را که قبلا وجود نداشت، ایجاد کند.

گزارش صدای امریکا،

برگردان: ژیلا سمیعی

XS
SM
MD
LG