لینک های دسترسی

Breaking News

تروریزم در افغانستان شکست نخورده - سفیر روسیه


الکساندر مانتیتسکی، سفیر روسیه در کابل گفت کشورش از توسعه دهشت افگنی و حملات انتحاری از افغانستان به روسیه نگران است.
الکساندر مانتیتسکی، سفیر روسیه در کابل گفت کشورش از توسعه دهشت افگنی و حملات انتحاری از افغانستان به روسیه نگران است.

ایالات متحده امریکا در اهداف خود در افغانستان یعنی در مبارزه با دهشت افگنی، افراط گری و کاهش بازار مواد مخدر بود، در سال های گذشته مؤفق نشده است.

الکساندر مانتیتسکی، سفیر روسیه در کابل این مطلب را در مصاحبۀ ویژه با صدای امریکا بیان کرده گفت "ایالات متحده امریکا ۱۳ سال قبل به هدف شکست دهشت افگنی و کاهش مواد مخدر داخل افغانستان شدند اما آنان در این اهداف به طور واضح ناکام شدند."

مانتیتسکی افزود که روسیه امیداور است که همکاران امریکایی در دو سال باقی مانده خود در افغانستان دستاوردهای قابل ملاحظه را داشته باشند.

این در حالی است که جینز ستولتنبرگ سرمنشی ناتو در اواخر ماه گذشته گفته بود که جنگ ائتلاف بین المللی بر ضد شورشیان "از طریق محو پناهگاه های دهشت افگنان بین المللی، کشور های ما را مصوون ساخت". او افزود که ما افغانستان را با تشکیل یک قوای امنیتی نیرومند که از تشکیل آن از صفر آغاز شد، به یک کشور قوی مبدل ساختیم.

سفیر روسیه همچنان گفت که از توسعه دهشت افگنی و حملات انتحاری از افغانستان به کشورهای آسیایی مرکزی و در نهایت به روسیه نگران است.

این درحالی است که بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده در خطابۀ سالانه امسال اش در کانگرس تعهد کرد تا در مبارزه با دهشت افگنان به شمول گروه دولت اسلامی ادامه دهد.

آقای اوباما افزود "به جای وارد شدن به یک درگیری زمینی دیگر در شرق میانه، ما در حال رهبری یک ائتلاف گسترده، به شمول کشورهای عربی می باشیم، تا به کاهش و در نهایت از بین بردن این گروه دهشت افگن گردد."

یک میلیارد دالر تجارت

سفیر روسیه در کابل تاکید کرد که یگانه راه بهبود امنیت در افغانستان، تقویت اقتصاد آن کشور است. او گفت روسیه در این زمینه سهم کافی داشته است که از جمله بخشش قرضه های افغانستان در زمان شوروی سابق است.

الکساندر مانتیتسکی افزود "یکی دیگر از این نمونه ها، رشد تجارت بین روسیه و افغانستان است. تنها در نه ماه اول سال ۲۰۱۴ یعنی از جنوری تا اکتوبر به ۹۲۰ ملیون دالر ارتقا کرد که در مقایسه با دیگر کشورهای همسایه افغانستان مثل ایران و پاکستان به مراتب بیشتر است."

ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه
ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیشتر در مورد خروج سربازان خارجی از افغانستان ابراز نگرانی کرده گفته بود که با نبود قوای امنیتی خارجی در افغانستان زمینه برای رشد گروه های دهشت افگن اسلامی و توسعه نفوذ آن بر کشورهای همسایه مخصوصاً در آسیای مرکزی بیشتر خواهد شد.

سفیر روسیه در کابل گفت که روسیه در مبارزه علیه ظهور گروه های دهشت افگن مثل گروه دولت اسلامی نگران بود و از همکاری خود دراین راستا دریغ نخواهد کرد.

روابط پر فراز و نشیب

آقای مانتیتسکی به این باور است که حضور شوروی در افغانستان در دهه ۱۹۸۰ دستاوردهای قابل ملاحظه داشته است.

این مقام روسی از ۱۴۰ پروژه زیربنایی در افغانستان که برجسته ترین آن بند نغلو و سروبی می باشد، یادآور شده است.

سفیر روسیه در افغانستان گفت "روابطه دوستانه روسیه و افغانستان رو به رشد است. مردم افغانستان از کمک های اقتصادی روسیه در زمان اتحاد جماهیر شوری یاد می کنند و از آن خوش می باشند."

مانتیتسکی گفت که روسیه اولین کشوری بود که روابط دپلوماتیک افغانستان را به رسمیت شناخت. او افزود در گذشته افغانستان و روسیه با بعضی از فراز و نشیب ها مواجه شد اما دو کشور آن را فراموش کرده و روابط خود را در بخش های اقتصادی، نظامی و اجتماعی مستحکم سازد و روسیه آماده آن می باشد.

بر اساس احصائیه سازمان ملل متحد، ۲۲۶ هزار هکتار زمین و ۶۵۰۰ تُن مواد مخدر در افغانستان ثبت گردیده است که نه تنها به کشورهای آسیای مرکزی بلکه به روسیه و کشورهای اروپایی از طریق پاکستان و ایران قاچاق می شود.

آقای مانتیتسکی از همکاری های کشورش در مبارزه با این پدیده شوم خبر می دهد.

الکساندر مانتیتسکی گفت: "در فدراسیون روسیه در آغاز سال ۲۰۱۰، به تعداد ۲۲۵ بورس آموزشی را برای افسران مبارزه علیه مواد مخدر وزارت داخله اعطا کرد که در آن ۱۸۵ بورس برای کوتاه مدت (یک ماه) و ۴۰ بورس را برای دراز مدت (پنج تا شش) سال را در بر می گیرد."

این دپلومات روسی افزود در سال ۲۰۱۴، به تعداد ۵۶ افسر آن وزارت آموزش دیده است و همچنان در سال ۲۰۱۵، به تعداد ۲۲۵ بورس برای آموزش افسران وزارت داخله آماده اعطا خواهد بود. الکساندر مانتیتسکی گفت که این همکاری با تحریم های کشورهای غربی با مشکلات مواجه شده است.

آقای مانتیتسکی همچنان از یک قرارداد فرعی کشورش با ایالات متحده امریکا در زمینه ارایه ۶۳ بال طیارۀ ام آی ۱۷ به افغانستان یادآور شد که در مبارزه علیه دهشت افگنی در اختیار نیروها افغان می باشد.

این دپلومات روسی اضافه می کند که در سال ۲۰۱۳ یک کمسیون بین حکومتی در زمینه همکاری های نظامی در مبارزه علیه دهشت افگنی را بنیاد گذاشتند اما با بحران سیاسی که به دنبال انتخابات در افغانستان بوجود آمد، تا به حال کسی به نمایندگی از افغانستان به این کمسیون معرفی نشده است.

XS
SM
MD
LG