لینک های دسترسی

Breaking News

پوتین: ترکیه، روسیه را از پشت خنجر زد


رئیس جمهور پوتین ترکیه را به حمایت از داعش متهم کرد.
رئیس جمهور پوتین ترکیه را به حمایت از داعش متهم کرد.

رئیس جمهور روسیه در واکنش به سرنگون ساختن طیارۀ جت جنگی آن کشور، ترکیه را به خنجر زدن از پشت و حمایت از دهشت افگنان به شمول گروه دولت اسلامی متهم کرد.

ولادیمیر پوتین تصدیق کرد که جنگندۀ سو ۲۴ آن کشور توسط جت های جنگی اف ۱۶ ترکیه سقوط داده شده است. پیشتر از این مقامهای روس گفته بودند که طیارۀ آن کشور توسط آتش دافع هوا از زمین سرنگون شده است.

ترکیه روز سه شنبه یک جت جنگی روسیه را با این ادعا سقوط داد که طیارۀ یاد شده حریم فضایی ترکیه را نقض کرده و هشدار های مکرر را نادیده گرفته بود. اما روسیه نقض حریم فضایی ترکیه را در مناطق مرزی آن کشور با سوریه رد می کند.

مقام های روس گفته اند که پیلوت های روسی توسط پاراشوت خود را نجات داده اند، اما گفته شده است که تا کنون هیچ گونه ارتباطی با آنان برقرار نشده است.

طیارۀ سو ۲۴ روسی لحظاتی پیش از اصابت با یک تپه در مرز سوریه و ترکیه
طیارۀ سو ۲۴ روسی لحظاتی پیش از اصابت با یک تپه در مرز سوریه و ترکیه

جاهد احمد سخنگوی فرقۀ دهم ساحلی، یکی از گروه های شورشی مخالف حکومت سوریه، به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که نیروهای تحت فرمان وی پیلوت های روسی را حین فرودآمدن با پاراشوت هدف گلوله قرار داده اند.

گروه یاد شده مدعی است که یکی از پیلوت ها پیش از رسیدن به زمین در اثر اصابت گلوله جان داده بود. این گروه ویدیویی را نشر کرده است که در آن مردان مسلح به دور جسد یک هوابازی جمع شده اند که سروصورت وی کبود می باشد. سرنوشت پیلوت دوم تا هنوز معلوم نیست.

تصاویر ویدیویی از این رویداد نشان می دهد که طیارۀ روسی پیش از اصابت با یک تپه آتش گرفته و ظاهراً دو پیلوت سرنشین آن توسط پاراشوت به بیرون خود را پرتاب می کنند.

طیارۀ سرنگون شدۀ روسی از نوع سو ۲۴ بود.
طیارۀ سرنگون شدۀ روسی از نوع سو ۲۴ بود.

رسانه های ترکیه گزارش داده اند که هیلیکوپتر های روسی به ارتفاع کم برفراز مناطق مرزی ترکیه در پرواز اند که به نظر می رسد شاید در تلاش یافتن پیلوت های طیارۀ سرنگون شده باشند.

سازمان پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو به درخواست ترکیه نشستی را در این مورد برگزار کرد. یکی از سخنگویان ناتو گفت که هدف این نشست فوق العاده این است تا ترکیه در مورد سقوط دادن طیارۀ جنگی روسیه به سایراعضای آن پیمان معلومات بدهد.

قوای نظامی ترکیه با نشر خبرنامه یی گفته است که طیارۀ روسی در مناطق مرزی ولایت هتای وارد حریم فضایی ترکیه شده بود.

پس از سقوط طیارۀ روسی در مرز ترکیه، ناتو نشست فوق العاده برگزار کرد.
پس از سقوط طیارۀ روسی در مرز ترکیه، ناتو نشست فوق العاده برگزار کرد.

در بیانیۀ قوای نظامی ترکیه آمده است "به تاریخ ۲۴ نومبر ساعت ۹:۲۰ صبح (به وقت محل) یک طیاره که معلوم نبود مربوط کدام کشور بود، با وصف هشدارهای مکرر، در جریان پنج دقیقه ده بار حریم فضایی ترکیه را نقض کرد...دو طیارۀ اف ۱۶ ترکیه که سرگرم گزمه در ساحه بود، بر اساس قواعد درگیری ساعت ۹:۲۴ دقیقه بر ضد طیارۀ یاد شده وارد عمل شدند. "

سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفته است که واشنگتن نمی تواند گزارش رسانه ها را تایید کند که گویا جت های ترکیه یک جت جنگی ناشناخته را سرنگون کرده است، اما گفته شده است که ایالات متحده وضعیت را از نزدیک نظارت می کند.

وزارت خارجۀ ترکیه روز جمعه سفیر روسیه را احضار کرده و خواستار توقف عملیات روسیه در سوریه شده و به وی گفته شده بود که اقدامات روسیه با جنگ بر ضد دهشت افگنی مطابقت نداشته بلکه بمباردمان غیرنظامیان است. در این دیدار به سفیر روسیه گفته شده بود که عملیات نظامی روسیه می تواند پیامدهای جدی داشته باشد.

سقوط جت روسی در ویدیویی که از سوی تلویزیون ترکیه نشر شد را اینجا ببینید:

XS
SM
MD
LG