لینک های دسترسی

Breaking News

اسرار حیات در زیر یخچال های قطب جنوب


برمه کاری یخچال های قطب جنوب
برمه کاری یخچال های قطب جنوب
یک دانشمند روسی ادعای کشف اشکال جدید حیات یا موجودات ناشناختۀ زنده را در آب های قطب جنوب پیش از وقت دانست.

شماری از دانشمندان روسی هفتۀ گذشته گفتند که اشکال جدید حیات را در نمونه آب جهیلی کشف کرده اند که از چهارده میلیون سال به اینسو در زیر یخ های قطب جنوب پنهان بوده است.

گروهی از دانشمندان روسی، نخستین انسان هایی بودند که سال گذشته، پس از ده سال برمه کاری متناوب یخچال های قطب جنوب، در عمق چهار کیلومتری این یخبندان به آب جهیل ووستوک دست یافتند.

سرگی بولات، دانشمند در انستیتیوت فزیک هستوی سنت پیترسبرگ روسیه که نمونه های آب این جهیل را تجزیه می کرد، هفتۀ گذشته به خبرگزاری ریا نوفوستی گفت که گروه پژوهش کننده اجزایی از باکتریا ها را در این آب پیدا کرده است که با گونه های کنونی باکتریا ها در جهان مطابقت ندارد.

ادعای پیش از وقت

اما ولادیمیر کورولیوف، رئیس این انستیتیوت پس از نشر این خبر به خبرگزاری انترفکس گفت که این ادعا پیش از وقت است و یگانه نشانۀ حیات را که آنها پیدا کرده اند اجسام بیولوجیکی است که از مایعات برمه یا محیط لابراتوار و یا هم به گونۀ اشتباهی توسط خود دانشمندان، نمونه های آب جهیل را آلوده ساخته است.

کورولیوف گفت که نمی توان دریافت باکتری هایی را که از قبل نشاخته نشده اند ادعا کرد. او افزود که پژوهشگران روسی آرزومند اند تا تجهیزاتی که به تازگی طراحی شده است، دانشمندان را تا آغاز سال آینده به استخراج نمونه های قابل اعتبار آب از جهیل ووستوک قادر سازد.

کشف موجودات زنده در آب زیرین یخچال های قطب جنوب شاید روشنایی تازه یی در مورد چگونگی امکانات زندگی در شرایط نهایت دشوار نه تنها در زمین، بلکه در دنیای دور از کرۀ خاکی چون مریخ، مهتاب، مشتری و زحل بیافگند.

گروه های پژوهشی ایالات متحده و بریتانیا نیز سرگرم پژوهش های مشابه در قطب جنوب بودند. پژوهشگران بریتانیایی سال گذشته از جستجو دست کشیدند، اما گروه پژوهشی ایالات متحده که در ماه فبروری از آب جهیل ویلانس در زیر یخبندان قطب جنوب نمونه گیری کرد، از موجودیت حجرات زنده در نمونه های آب خبر داد.

آنها هنوز هم سرگرم تحلیل و تجزیۀ این یافته استند تا دریابند که این حجرات زنده از کدام انواع باکتریا استند و چگونه توانسته اند بدون روشنی یا هوا قرون متمادی را در زیر یخچال های قطب جنوب زندگی کنند.
XS
SM
MD
LG