لینک های دسترسی

Breaking News

انتخاب شهر بگرای بنگلادیش منحیث دومین پایتخت فرهنگی سارک


سارک توسط پاکستان، بنگلادیش، سریلانکا، نیپال، مالدیو و بوتان اساس گذاری شد و در سال ۲۰۰۷ ، افغانستان نیز عضویت آنرا را کسب کرد.
سارک توسط پاکستان، بنگلادیش، سریلانکا، نیپال، مالدیو و بوتان اساس گذاری شد و در سال ۲۰۰۷ ، افغانستان نیز عضویت آنرا را کسب کرد.

پایتخت فرهنگی سارک روز چهار شنبه از ولایت بامیان در مرکز افغانستان، شهر بگرا، یکی از شهر های عمدۀ بنگلادیش اهد شد

در سال ۲۰۱۵ میلادی، کشورهای عضو سازمان سارک ولایت بامیان افغانستان را به عنوان اولین پایتخت فرهنگی این سازمان نام‌گذاری کردند.

بامیان امروز رسماً شاهد برگزاری جشنواره فرهنگی، هنری و تفریحی سازمان سارک بود که در جریان این جشنواره، برنامۀ موسیقی محلی، نمایشگاه صنایع دستی به نمایش گذاشته شد و در عین حال، شهر بگرای بنگلادیش به عنوان دومین پایتخت فرهنگی سارک، شناخته شد.

کودکان و نوجوانان بامیان حین اجرا ترانه و آهنگ
کودکان و نوجوانان بامیان حین اجرا ترانه و آهنگ

وسنتی گوت ویل، رئیس مرکز فرهنگی سازمان سارک، می گوید که در جنوری سال آینده، شهر بنگرای بنگلادیش دومین پایتخت فرهنگی سارک خواهد بود.

اما آقای ویل گفت: "این در حقیقت پایان برنامه های سارک نیست، بلکه آغاز همان تعهداتی است که ما در قبال پایتخت فرهنگی سارک داشتیم".

شهربگرا بنگلادش دومین شهریست که به ترتیب حروف الفبا و داشتن قدامت تاریخی دومین پایتخت فرهنگی برگزیده شده است.

مسئوولین بخش فرهنگی سازمان سارک می‌گویند که همه ساله این سازمان یکی از شهرهای تاریخی هشت کشور، عضو سارک را به ترتیب حروف الفبا به حیث پایتخت فرهنگی این سازمان نامگذاری می‌کنند.

دلیل انتخاب بامیان به حیث پایتخت فرهنگی سارک

در سال ۲۰۱۵ میلادی، ولایت بامیان به دلیل داشتن آبدات تاریخی وهنرهای بومی د به حیث اولین پایتخت فرهنگی سارک ازسوی این سازمان برای یک سال، برگزیده شده بود.

رئیس بخشی فرهنگی سارک افزود که هدف از معرفی بامیان به عنوان یکی از شهرهای تاریخی افغانستان؛ معرفی چهره فرهنگی و قدامت تاریخی افغانستان است.

بامیان درطی مدت یک سال پس ازانتخاب شدن به حیث اولین پایتخت فرهنگی سارک، شاهد برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی، هنری و تفریحی بوده است که مسئولان برگزاری همچو برنامه ها را برای رشد فرهنگ و معرفی این ولایت برای جهانیان یک دست آورد مهم یاد می کنند.

اجرای موسیقی زنده در شهر بامیان
اجرای موسیقی زنده در شهر بامیان

محمد طاهر زهیر، والی بامیان، در جریان برگزاری این جشنواره از سازمان سارک خواست تا بامیان را که اولین پایتخت فرهنگی آن سازمان است، فراموش نکند.

آقای زهیر گفت: " من از رهبران سارک، کشورهای عضو این سازمان و دوستان منطقه و بین‌المللی خود می‌خواهم که بامیان، نخستین پایتخت فرهنگی سارک، را فراموش نکنند و برای انکشاف اقتصادی، فرهنگی و زیربنایی آن در کنار مردم صلح دوست بامیان باشند و بامیان را برای زندگی بهتر کمک و همکاری نمایند".

به گفتۀ والی بامیان، از سال گذشته تا کنون شش جشنواره فرهنگی، هنری و تفریحی دراین ولایت برگزار شده است که برای معرفی افغانستان و بامیان برای جهانیان از جایگاه بلند برخوردار بوده است.

در کنار این برنامه‌ ها، از سال گذشته تا حال، نوسیندگان داخلی و خارجی داشته های فرهنگی ولایت بامیان را در سیزده جلد کتاب تحت عناوین مختلف به چاپ رساندند و چاپ چند کتاب دیگر در این مورد، زیر چاپ است، اقدامی که از دید فرهنگیان بامیانی، بی نهایت با اهمیت است.

مسئولین اداره اطلاعات و فرهنگ بامیان میگویند که با انتخاب شدن بامیان به حیث اولین پایتخت فرهنگی سارک درسال ۲۰۱۵، شش جشنواره بزرگ فرهنگی هنری دراین ولایت ازسوی کشورهای عضو سارک برگزار شد که سبب رشد هنر موسیقی محلی، صنایع دستی و فرهنگ بومی این ولایت شده است.

اما باشندگان بامیان وفعالین مدنی این ولایت انتقاد دارند که با توجه به فرصت پیش آمده برای این ولایت، دولت افغانستان از این فرصت به درستی استفاده نتوانست.

عبدالرحمن شیدانی، نماینده بامیان در شورای ملی افغانستان، می گوید که با وجودیکه بامیان به حیث اولین مرکز فرهنگی سارک انتخاب شد، توجۀ جدی برای انکشاف این ولایت صورت نگرفته است.

آقای شیدانی گفت: "امید آن می‌رفت که توجه سازمان سارک حکومت مرکزی افغانستان را نیز به عنوان یکی از اعضای این سازمان بیشتر متوجه برنامه‌های انکشافی و حفاظت و مرمت آبدات تاریخی بامیان نماید؛ اما در این مدت کار چندان صورت نگرفته است".

نمایش اریکین یا الکین به رسم انتقاد از نبود برق در ولایت بامیان
نمایش اریکین یا الکین به رسم انتقاد از نبود برق در ولایت بامیان

اما مسئولین سازمان سارک گفته اند که هدف از دادن لقب پایتخت فرهنگی سارک به بامیان معرفی این ولایت و رشد برنامه‌های فرهنگی هنری بوده است نه این که پروژه‌های انکشافی تطبیق گردد.

در سال گذشته میلادی نهادهای مختلف دولت افغانستان تعهد کردند که بیش از ۳۲ پروژه انکشافی را در این ولایت، تطبیق کنند.

هشت آبده تاریخی بامیان در سال ۲۰۰۳میلادی شامل لیست میراث‌های جهانی یونسکو شد. در سال ۲۰۱۵، زمانیکه بامیان به حیث اولین پایتخت فرهنگی سارک انتخاب شد، این ولایت به عنوان یکی از ۴۷ شهر خلاق جهان عضویت شبکه شهرهای خلاق جهان را نیز کسب کرده است.

سازمان سارک هشتم دسامبر ۱۹۸۵ میلادی توسط هند، پاکستان، بنگلادیش، سریلانکا، نیپال،، مالدیو و بوتان اساس گذاری شد و در سال ۲۰۰۷ میلادی، افغانستان نیز عضویت این سازمان را کسب کرد.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG