لینک های دسترسی

Breaking News

ولسوالی سنگین از پرتگاه سقوط نجات یافته است


کم از کم ۵۰۰ سرباز تازه دم در ولسوالی سنگین مستقر شده است.
کم از کم ۵۰۰ سرباز تازه دم در ولسوالی سنگین مستقر شده است.

مقامهای وزارت داخلۀ افغانستان می‌گویند که در نتیجۀ عملیات نیروهای امنیتی افغان، تهدیدات جدی ولسوالی سنگین ولایت هلمند برطرف شده است، اما به گفتۀ آنان هنوز هم عملیات در این ولسوالی جریان دارد.

شمار از رسانه‌ها چندی پیش گزارش دادند که ولسوالی سنگین بار دیگر در معرض سقوط قرار دارد که در پی این نگرانی‌ها وزارت‌های داخله و دفاع نیروهای تازه نفس را به این ولسوالی فرستادند.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان گفت"در هلمند دستاوردهای خوبی داشتیم ...تهدید بزرگی که متوجه سنگین بود، فعلاً نیست." آقای صدیقی افزود که افزون بر هلمند، پولیس ملی افغان به ویژه قطعات خاص پولیس در بغلان و ننگرهار نیز عملیات موفقانه داشته اند.

در همین حال کریم اتل رئیس شورای ولایتی هلمند نیز به صدای امریکا گفت که حدود ۵۰۰ تن از نیروهای امنیتی به ساحه اعزام شده اند و تهدیدات جدی رفع شده است. او افزود که نیروهای تازه دم به ساحاتی اعزام شده اند که شماری از سربازان اردوی ملی از چند ماه به این طرف محاصره بودند، رسیده است.

اتل افزود "آن نگرانی که از سقوط این قرارگاه وجود داشت، حالا این تهدیدات از بین رفته است؛ اما در داخل ولسوالی سنگین جنگ جریان دارد، مناطقی را که مخالفان تصرف کرده بودند، هنوز در کنترول دارند."

تلفات داعش در ننگرهار

سخنگوی وزارت داخله همچنان در نشست خبری امروز گفت که عملیات برضد داعش در ولسوالی اچین ننگرهار که از چهار روز به اینسو ادامه دارد. او افزود که تنها در ۴۸ ساعت گذشته ۴۵ جنگجوی داعش در اچین کشته شده است.

آقای صدیقی داعش را تهدید جدی برای افغانستان عنوان کرده گفت که شمار دقیق جنگجویان این گروه در افغانستان مشخص نشده است، اما به گفتۀ وی نیروهای امنیتی افغانستان روی این مسأله کار می‌کنند تا شمار دقیق این افراد را روشن سازند.

با این حال تحلیلگران نظامی عملیات پولیس افغانستان را رضایت‌بخش نمی‌دانند.

جنرال غلام‌حسین هزاره آگاه امور نظامی به صدای امریکا گفت با آنکه نظامیان افغان در میدان‌های جنگ با مخالفان مسلح قربانی می‌دهند، نتایج قابل قبولی به دست نمی‌آید.

او گفت که عملیات‌های مقطع‌یی نه سبب ثبات در ساحات مختلف شده است و نه هم مردم از آن راضی بوده اند؛ زیرا نظامیان افغانستان پس از انجام عملیات‌ها دوباره از ساحات بیرون شده اند، در حالی حکومت هزینۀ هنگفت را نیز متقبل شده است.

او گفت "ما از نیروهای امنیتی به عنوان ابزار و وسیله استفاده می‌کنیم، این جوانان ما باید متوجه باشند، جنگ افغانستان در چریکی است، نه جبهه‌یی، نیروهای امنیتی افغان برای چنین جنگی تجربه ندارند."

آقای هزاره به این باور است که یک بعد وضعیت افغانستان جنگ است؛ اما دشواری‌های کنونی در این کشور ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دارد که باید حکومت در راستای بهبود وضعیت زنده‌گی مردم تلاش کند تا از یکسو بر ناامنی‌ها غالب شود و از سوی دیگر اعتماد از دست رفتۀ مردم را دوباره به دست آورد.

XS
SM
MD
LG