لینک های دسترسی

Breaking News

تامین امنیت نکات عمدۀ سخنرانی سرور دانش در ملل متحد


سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور افغانستان حین ایراد بیانیه در مجمع عمومی ملل متحد
سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور افغانستان حین ایراد بیانیه در مجمع عمومی ملل متحد

سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور افغانستان در مجمع عمومی ملل متحد در شهر نیویورک چهارشنبه به نمایندگی از افغانستان سخنرانی کرد.

آقای دانش نقش اساسی سازمان ملل متحد را در حمایت از تحول افغانستان به یک جامعه دموکراتیک و کثرت گرا، مثال روشنی از تاثیر عمیق این سازمان به ایجاد تغییرات مثبت و واقعی در جوامع مختلف دانست.

سرور دانش کارکردها و دست آوردهای حکومت وحدت ملی افغانستان را طی دو سال گذشته برشمرده گفت که حکومت تلاش دارد تمثیل کننده اراده شهروندان افغانستان باشد و برای عملی ساختن آرزوهای آنها کار کند.

آقای دانش گفت "در این رابطه تمام گروهها و نخبگان سیاسی افغانستان در داخل و خارج حکومت، در محور یک اجماع ملی برای تقویت نظام سیاسی و حکومت وحدت ملی و تطبیق اصلاحات در چارچوب منافع ملی کشور، متحد و هم نظر هستند."

سرور دانش داشتن یک قانون اساسی مترقی و تطبیق دقیق آن را سبب ختم نابرابری، تبعیض و استبداد دانسته دموکراسی را در کشور تقویت کرده و در ثبات سیاسی جامعه مهم دانست.

معاون دوم رئیس جمهور افغانستان دو سال حکومت وحدت ملی را پربار دانسته که در بسیاری از عرصه ها اقدامات پیشرفت هایی صورت گرفته که گفته او به ویژه در امور مبارزه با فساد، اصلاحات عدلی و قضایی، تقرری های دولتی و کمیسیون تدارکات و غیره کار شده است.

سرور دانش به شفافیت در انتخابات آینده پارلمانی، ریاست جمهوری و شوراهای ولسوالی ها تاکید ورزیده گفت که روند مشورت و مطالعات تخنیکی و حقوقی درباره اصلاح نهادهای انتخاباتی و قوانین انتخاباتی پایان یافته، قانون جدید انتخابات توشیح شده و به زودی اقدامات اولیه برای اصلاح انتخابات به صورت عملی آغاز می شود.

آقای دانش "مبارزه همه جانبه علیه مواد مخدر اولویت دیگر حکومت وحدت ملی است. در این رابطه ما در همکاری نزدیک با دفتر مواد مخدر و جرایم ملل متحد (UNODC) و سایر همکاران بین المللی، در چارچوب برنامه عمل ملی، تلاش های مشترک خود را ادامه خواهیم داد."

سرور دانش از نتایج کار کنفراس سران ناتو در «وارسا»، و تدویر کانفرانس بروکسل که نخستین برای کمک به نیروهای امنیتی و دومی برای انکشاف افغانستان و خود کفایی آن کشور در نظر است یاد آور شده و نیز از مساعدتها و همکاریهای جامعه بین الملی خاصتا از ایالات متحده آمریکا سپاسگذاری کرده که بیشترین سهم را در این کمکها دارد.

آقای دانش از ادامه جنگ اعلام نشده علیه افغانستان و ضرورت تامین امنیت ذکر کرد و گفت که مردم افغانستان در معرض حملات بیرحمانه شبکه های خطرناک افراط گرایان و گروه های تروریستی قرار دارند.

آقای دانش گفت "فعلا بیش از ده گروه بزرگ تروریستی در افغانستان علیه ما می جنگند که همگی برای ایجاد موانع در برابر پروسه دولت سازی و جلوگیری از استقرار صلح و ثبات از بیرون به افغانستان فرستاده می شوند."

سرور دانش از جامعه جهانی خواست تا در جنگ افغانستان، در از بین بردن پناهگاه های امن تروریستان در خارج از افغانستان توجه شود. زیرا همه می دانند که آنها در کجا مستقر اند و چه کارهایی را انجام میدهند.

آقای دانش گفت که افغانستان بارها از حکومت پاکستان درین مورد خواستار کمک شده است ولی آن طوری که مطلوب است درین مورد اقدامی صورت نگرفته است.

آقای دانش به روند صلح طلبی افغانستان اشاره کرده و تلاش برای صلح با طالبان و حزب اسلامی را نمونه تلاش حکومت درین راستا دانست. او خاصتا درین زمینه از تلاش گروه هماهنگی چهار جانبه به ترکیب افغانستان، جمهوری خلق چین، پاکستان و ایالات متحده آمریکا اشاره کرد.

سرور دانش در مجمع عمومی ملل متحد سرکوب دموکراسی و آزادی بیان و رسانه های آزاد در افغانستان را یکی از اهداف مخالفین حکومت افغانستان دانسته گفت به همین دلیل خبرنگاران در میدان های جنگ و حملات تروریستی در معرض تهدید جدی قرار دارند.

آقای دانش گفت افغانستان از سازمان ملل انتظار دارد که با تعیین یک نماینده ویژه، مصونیت خبرنگاران و رسیدگی به مشکلات آنان را مخصوصا در افغانستان مورد توجه قرار دهد.

سرور دانش افزود "ما از علمای بزرگ جهان اسلام که در آینده در کنفرانس مهمی در شهر مقدس مکه گردهم می آیند، انتظار داریم که چهره واقعی اسلام را روشن سازند و بیزاری این دین را از تروریستان و افراط گرایان اعلام نمایند."

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان ثبات منطقه را زمینه ساز همکاریهای منطقه ای دانست، سیاست خارجی افغانستان در منطقه را مبنای ایجاد «جامعه امن اقتصاد محور» ذکر کرد به گفته او می تواند توسعه و رفاه را در منطقه تامین کند.

  • 16x9 Image

    عبدالواجد عادل - واشنگتن

    عبدالواجد عادل از سال ۲۰۰۱ تا اکنون به حیث ژورنالیست، نویسنده و کارشناس محیط زیست و منابع طبیعی افغانستان در صدای امریکا بخش افغانستان در واشنگتن دی سی کار می کند.
XS
SM
MD
LG