لینک های دسترسی

Breaking News

مفتی اعظم عربستان سعودی: رهبران ایران مسلمان نیستند


مفتی عربستان سعودی ایرانی ها را "مجوس" خطاب کرده است
مفتی عربستان سعودی ایرانی ها را "مجوس" خطاب کرده است

سخنان عبدالعزیز آل الشیخ، مفتی اعظم عربستان یک روز بعد از آن به نشر رسید که آیت الله خامنه ای، رهبر مذهبی ایران مقام های سعودی را در حادثۀ مرگبار سقوط دستگاه چرثقیل که سال گذشته صدها زایر را هلاک نمود، مقصر خواند.

خامنه ای در تبصره های هایش که به روز دوشنبه در ویب سایتی مربوط به او به نشر رسیده، گفت "سعودی های بی عاطفه و قاتل به جای اینکه زخمیان را تداوی و کمک می کردند، آنان را تا هنگام مرگ در کانتینرها نگهداشتند. آنان (سعودی ها) زخمیان را به قتل رساندند".

روابط میان تهران و ریاض از قبل هم متشنج بود.

هردو کشور درگیر نبردهای شدید در سوریه و یمن استند. ایران از شیعه ها و سعودی از سنی ها باالقوه حمایت می کند. هر دو رقیب همچنان در دیگر کشورهای مسلمان با هم در رقابت اند.

در پاسخ به انتقادات خامنه ای، روزنامۀ مکه به نقل از مفتی اعظم نگاشته است که سخنان خامنه ای "تعجب آور" نیست زیرا ایرانی ها "مجوسین" اند، اصطلاحی که به زردشتی ها و آنانیکه آتش را می پرستند، اطلاق می شود.

مفتی اعظم گفته است "ما باید بدانیم که آنان مسلمان نیستند زیرا آنان فرزندان مجوس اند و خصومت آنان در برابر مسلمانان، بخصوص سنی ها خیلی دیرینه است".

مدیریت حرمین شریفین

رهبر مذهبی ایران ضمن انتقاد از کارکرد مقام های سعودی از مسلمانان جهان خواسته است تا "فکری اساسی برای مدیریت حرمین شریفین و مسلۀ حج" بکنند.

سقوط یک دستگاۀ جرثقیل در مکه مکرمه در خلال پروژه توسعه مسجدالحرام در سمپتمبر ۲۰۱۵ به أساس ارقام خبرگزاری اسوشیتید پرس باعث هلاکت ۲۴۲۶ تن شد. شمار جان باختگان ایرانی در آن حادثه ۴۶۴ تن گزارش شده است.

مقامات عربستان سعودی تا حال یافته های تحقیقات در مورد این حادثۀ هولناک را نشر نه کرده اند.

مذاکرات دو کشور بر چگونکی تامین امنیت مراسم جح نیز در اوایل امسال با شکست مواجه شد چیزی که ایران را وادار ساخت تا اعلان کند که امسال هیچ شهروند ایران برای ادای مناسک حج نخواهد رفت.

XS
SM
MD
LG