لینک های دسترسی

Breaking News

دپلومات های عربستان سعودی دوباره به کابل برگشتند


دپلومات های عربستان سعودی دوباره به کابل برگشتند
دپلومات های عربستان سعودی دوباره به کابل برگشتند

وزارت خارجه افغانستان از برگشت مجدد دپلومات های عربستان سعودی خبر داده می گوید که با این اقدام تازۀ حکومت سعودی، مشکلات موجود در صدور ویزه برای حجاج افغانی کاهش خواهد یافت.

جانان موسی زی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که دپلومات های سفارت عربستان سعودی که بنا بر ملاحظات امنیتی کابل را ترک کرده بودند، به روز پنجشنبه دوباره به کابل برگشتند. او گفت که این اقدام به معنی انسداد سفارت نبود.

سخنگوی وزارت خارجه بر ضرورت حضور دپلومات های عربستان سعودی در کابل صحبت کرده گفت، تأخیری که در صدور ویزا برای حجاج وعازمین زیارت کعبه به وجود آمده بود رفع شده و تأخیری که در این خصوص به میان آمده است تلافی خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد پروژۀ جدید حکومت افغانستان موسوم به شاهراه ابریشم باستانی گفت که هر چند مفکورۀ این پروژه افغانی است مگر به همکاری ایالات متحده امریکا و جامعه بین المللی انکشاف یافته است.

وی هدف این پروژه را احیای راه ابریشم باستانی یی خواند که در آن زمان افغانستان در ایجاد روابط تجارتی و اقتصادی در میان کشورهای منطقه حیثیت مرکزی را داشت.

این پروژه اخیراً در کنفرانس بین المللی منعقدۀ شهر اسلوی ناروی با شرکت نماینده گان بیش از ۳۰ کشور و سازمان بین المللی، مورد حمایت و پشتیبانی قرار گرفته است.

به گفتۀ سخنگوی وزارت خارجه، افغانستان با ایجاد روابط اقتصادی وتجارتی میان کشورها ی منطقه و ایجاد همگرایی اقتصادی منطقوی، تمام کشور ها و به ویژه همسایگان افغانستان در تأمین و حفظ صلح و ثبات منطقه تلاش خواهد کرد، زیرا موضوع منافع مشترک اقتصادی مطرح می باشد.

آقای موسی زی در مورد سفر آیندۀ سید یوسف رضا گیلانی، صدر اعظم پاکستان به کابل – در چهارچوب کمیسیون مشترک صلح افغانستان و پاکستان – گفت که تصمیم نهایی در این باره تا اکنون اتخاذ نشده است.

شماری از تحلیل گران سیاسی به شمول محمد ظریف ناصری معتقد اند که اتخاذ تصامیم آنی و احساساتی گره گشای مشکل افغانستان نیست و در برابر همچو مسایل، مقامات افغان باید گزینه های متعددی با خود داشته باشند.

به باور وی مشکل افغانستان باید از بعدهای ملی، منطقوی و بین المللی تحت غور قرار داده شود.

XS
SM
MD
LG