لینک های دسترسی

Breaking News

شهروندان سعودی اعدام شهزادۀ آل سعود را "مساوات" خواندند


اعدام اعضای خانوادۀ سلطنتی عربستان سعودی نادر است
اعدام اعضای خانوادۀ سلطنتی عربستان سعودی نادر است

کاربران شبکه‌‌های اجتماعی در عربستان سعودی اعدام کم پیشینۀ شهزادۀ آل سعود را به مثابۀ نشانۀ رعایت مساوات در کشورشان تفسیر کرده اند.

شهزاده ترکی بن سعود الکبیر که به ارتکاب قتل یک شهروند دیگر سعودی مجرم شناخته شده بود، بر اساس فرمان سلمان پادشاه عربستان اعدام شد.

براساس گزارش رسانه‌ها با این مورد شمار مجموعی اعدام شده‌گان در عربستان سعودی در سال روان به ۱۳۴ نفر می‌رسد.

اعضای خانوادۀ سلطنتی که شمار آنان به چندین هزار نفر می‌رسد، بسیار به ندرت اعدام شده اند. یک شهزادۀ سعودی در سال ۱۹۷۵ به جرم قتل کاکایش، ملک فیصل، سربریده شد و دو سال بعد از این مورد شهزادۀ دیگر سعودی به جرم زنا محکوم به مرگ شد.

در سال ۲۰۰۴ نیز یک شهزادۀ جوان سعودی که مردی را به قتل رسانده بود، در آخرین دقایقی که باید حکم اعدام تطبیق می‌شد، از سوی پدر مقتول بخشیده شد.

حتا خود اعضای خانوادۀ سلطنتی عربستان در شبکه‌های اجتماعی، شاه سلمان را مرد "قاطع" و "منصف" خوانده و صدور حکم اعدام بر شهزادۀ آل سعود را گامی به سوی استقرار مساوات تعبیر کرده اند.

خالد السعود، پژوهشگر و عضو خانوادۀ سلطنتی، در تویتر نوشته است که قانون الهی که به ملت سعادتمند عربستان اعطا شده است، تطبیق شده است.

ناصر بن فارون خبرنگار سعودی تویت کرده است "حاکم منصف یک کشور اسلامی، در پرتو اسلام فرمان صادر می‌کند."

کاربران در شبکه های اجتماعی نوار سخنرانی پیشین شاه سلمان را باز پخش کردند که در آن سلمان خطاب به مقام‌های سعودی می‌گوید که شهروندان سعودی در صورتیکه مورد بی عدالتی اعضای خانوادۀ سلطنتی قرار می‌گیرند، نباید از عرض و داد بر علیه آنان هراس داشته باشند.

محمد المسلوخی امام مسجد صفا در ریاض گفته است که خانوادۀ مقتول از گرفتن صدها میلون ریال به عنوان خون‌بها ابا ورزیده است. او در تویتر خود نگاشته است که خداوند بین شاه وگدا و شهزاده و شهروند عادی تفکیک قایل نیست.

برخی هم استدلال می‌کنند که شهروندان سعودی از معافیت عدلی و قضایی برای اعضای خانوادۀ سلطنتی به ستوه آمده اند و شاه سلمان برای آرامش خاطر عامه این فرمان را صادر کرده است.

بها، محصل در پوهنتون جده در تماس تلیفونی به خبرگزاری رویترز گفته است "باید چنین می‌شد. بخشش دوامدار اعضای خانوادۀ سلطنتی در صورت ارتکاب جرم، بیش از این ممکن نمی‌باشد."

با توجه به بافت‌های قبیله‌یی در عربستان سعودی، بخشش دومدار اعضای خانوادۀ سلطنتی می تواند پیامدهای سیاسی نیز در پی داشته باشد، به ویژه که قربانیان اعضای قبایلی بزرگی باشند که می توانند خاندان آل سعود را تحت فشار و پاسخگو قرار دهند.

با اینحال مقام‌های عربستان سعودی می‌گویند که سیستم عدلی و قضایی آن کشور بی طرف و غیروابسته است.

عربستان سعودی یکی از جوامع فعال عربی در انترنت بوده و شبکه‌های اجتماعی به عنوان ابزار خوبی برای پاسخگو قراردادن مقام‌ها در آن کشور به کار برده می‌شود.

XS
SM
MD
LG