لینک های دسترسی

Breaking News

سعودی ایران را به حمایت از دهشت افگنی متهم کرد


واکنش ها در برابر اعدام شیخ نِمر باقر النِمر، روحانی شیعه مذهبِ عربستان سعودی، تشدید یافته ومظاهره کنندگان خشمگین در ایران دیشب به سفارت عربستان سعودی در تهران یورش بردند. از سوی دیگر آیت الله خامنه یی رهبر ایران گفته است که سیاستمداران عربستان سعودی به خاطر اعدام شیخ نِمر، دچار انتقام الهی خواهند شد.

آیت الله علی خامنه یی رهبر ارشد ایران می گوید عربستان سعودی بخاطر اعدام شیخ نِمر باقر النِمر روحانی شیعه مذهب، که منتقد خانواده سلطنتی عربستان بود، به انتقام گیری الهی مواجه خواهد شد و خونِ به ناحق ریخته شدۀ او، عواقب فوری خواهد داشت.

از سوی دیگر سپاه پاسداران ایران گفته که اعدام شیخ نِمر منتج به سرنگونی رژیم سلطنتی عربستان سعودی خواهد شد.

شیخ نِمر، که به روز شنبه در جملۀ چهل و هفت نفر در عربستان سعودی اعدام شد، یک روحانی پرطرفدار در میان شیعیان عربستان سعودی و ایران به شمار میرفت. او منتقد علنی خاندان سلطنتی عربستان سعودی بود و در مظاهرات سال ۲۰۱۱، نقش کلیدی داشت.

در کنار ایران، رهبران شیعه در سراسر شرق میانه نیز این عمل دولت عربستان سعودی را نکوهش کرده و هشدارِ واکنش های فرقه یی را داده اند.

ایالات متحده امریکا نیز هشدار داد که مرگ نمر به نزاع ها بین فرقه های مذهبی در منطقه افزایش خواهد بخشید.

مسلمانان شیعه مذهب در هند نیز روز شنبه در سرینگر راه پیمایی نموده و مخالفت شانرا در مورد اعدام چهل و هفت تن به خصوص شیخ نمر بیان داشتند. سید مجاهد یکی از رهبران شیعیان می گوید " ما بخاطر شهادت آیت الله شیخ باقر نمر و چهل و دو مومن دیگر در عربستان سعودی دست به اعتراض می زنیم. ما این اعدام را به شدیدترین لحن تقبیح می کنیم. "

نمر النمر در سال دو هزارو چهارده به آشوب افگنی محکوم شد و سزای مرگ برایش تعین گردید. اشفق علی یکتن از مظاهره کنندگان می گوید دشمن بزرگتر اسلام عربستان است.

عربستان سعودی
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:42 0:00

اشفق علی یکتن از مظاهره کنندگان گفت"امروز ، با ارتکاب این جرم توسط عربستان سعودی، مردم خواهند فهمید که دشمنی که بزرگتر از امریکا و اسرائیل علیه اسلام وجود دارد، عربستان سعودی است."

به روز یکشنبه مظاهره کنندگان در لبنان گردهم جمع شدند و اعدام نمر النمر را تقبیح کردند.

وزارت خارجه ایالات متحده از حکومت ایران خواسته است تا از سفارت عربستان سعودی در تهران محفاظت کند و از هردو کشور خواست تا جلو افزایش خشونت های فرقه یی را بگیرند.

عربستان سعودی در پاسخ به عکس العمل ایران جهت تقبیح اعدام شیخ نِمر گفت که ایران چهره اصلی اش را آشکار ساخت، که همانا حمایت از دهشت افگنی است.

  • 16x9 Image

    نجیبه خلیل

    نجیبه خلیل از سال 2004 تا کنون منحیث گوینده و خبرنگار صدای امریکا اجرای وظیفه میکند. خلیل، لیسانس خود را در رشته ژورنالیزم و سپس فوق لیسانس خود را در رشته رادیو و تلویزیون از یونیورستی ویلیم پترسن در ایالت نیوجرسی بدست اورد. وی همچنان یک دیپلوم در رشته کمپیوتر پروگرامنگ را نیز از کالج برگن کمیونتی ایالت نیوجرسی اخذ نموده است.

XS
SM
MD
LG