لینک های دسترسی

Breaking News

عربستان سعودی محل مناسب گفتگوهای یمن نیست - ایران


محمدجوادظریف وزیرخارجه ایران ملل متحد را به امداد بشری به یمن ترغیب میکند
محمدجوادظریف وزیرخارجه ایران ملل متحد را به امداد بشری به یمن ترغیب میکند

مقامات ایرانی می خواهند گرد همایی جهت گفتگو روی آینده یمن در یک "کشور بی طرف" دایر شود.

یک مقام ایرانی روز دوشنبه گفت که عربستان سعودی نباید میزبان گفتگوها میان جناح های متخاصم در یمن باشد چون این کشورخود بخشی از منازعه میباشد.

علی اکبرولایتی مشاور آیت الله علی خامنه ای، رهبرمذهبی ایران گفته است که این گفتگوها باید در یک کشور "بی طرف" برگزار گردد.

تبصره های ولایتی زمانی صورت می گیرد که او در بیروت با تمام سلام صدراعظم لبنان و نبی بیری رئیس پارلمان این کشورملاقاتی هایی داشته است.

یکشنبه به صدها سیاست مدار و رهبران قبایل یمنی در عربستان سعودی برای گفتگوهای سه روز در مورد آینده یمن شرکت ورزیدند، اما شورشیان شیعه حوثی که ایران از آنها حمایت میکند آنرا تحریم کردند. از عدم شرکت حوثی ها دراین دیالوگ ملی چنین معلوم می شود که ختم خشونت ها دریمن به این زودی ها ممکن نمی باشد.

درعین حال، وزیرخارجه ایران جامعه بین المللی را ترغیب نمود تا تحویل دهی امداد بشری به یمن را تسهیل بخشد. محمد جواد ظریف از ملل متحد خواست تا مناطق محفوظی را دراخل یمن برای دسترسی به امداد بشری بوجود بیاورد.

محمدجواد ظریف می گوید شایعات تازه مبنی برتمدید نشدن آتش بس مایه نگرانی آنها است و او به این نظراست تا ملل متحد مناطق امنی را برای دسترسی به کمک های بشری ایجاد کند. ظریف می گوید که طرح قبلی کارا نبوده و با وجود کوششها کمکهای بشری به مردم مستحق نرسید.

حل سیاسی یگانه راه حل

ظریف تاکید کرد که یگانه راه حل بحران یمن حل سیاسی است که باید از طریق گفتگو میان تمام جناح ها و تحت نظارت ملل متحد صورت گیرد.

وزیرخارجه ایران به این نظراست که ملل متحد می تواند اموال امدادی برای مردم یمن را تفتیش کند تا اطمینان حاصل شود که همه این اموال بشری است.

محمد جواد ظریف تاکید میکند که باید به بیماران و زخمی ها کمکهای طبی برسد، زیرا درگذشته درین مساله غفلت صورت گرفته است.

ظریف می گوید برای رسیدگی به بحران بشری در یمن به مساعی هم آهنگ ضرورت است. به نظر او واضح است که حل سیاسی یگانه راه حل است و گفتگو میان جناح ها در این کشور باید تحت نظارت ملل متحد هرچه زودتر آغاز یابد.

ائتلاف برهبری عربستان سعودی که شورشیان شیعه حوثی را اماج حملات هوایی قرار میدهد دوشنبه این حملات را درشهرساحلی عدن به تعقیب ختم پنج روز آتش بس از سر گرفت.

کشورهای غربی کشورقدرت مند شیعه ایران را به حمایت از شورشیان حوثی متهم میکنند- اتهامی را که جمهوری اسلامی و شورشیان رد می کنند.

شورشیان حوثی از چندی است پایتخت یمن و برخی از مناطق این کشور را تحت تسلط خویش در آورده اند و ائتلافی برهبری عربستان سعودی به جانب داری از رئیس جمهور فراری این کشور مواضع حوثی هارا بمباردمان میکند.


XS
SM
MD
LG